Klik dan lihat

Wednesday, May 23, 2012

Rafizi kaki tipu, Analisis Debat PTPTN





Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sememangnya debat antara Saudara KJ dan Rafizi mengenai topik PTPTN sangat hangat dibualkan. Ada yang mendakwa bahawa KJ memenangi perdebatan itu, ada yang mendakwa Rafizi yang menang, dan sebagainya. Di sini, izinkan saya menulis analisis saya mengenai debat tersebut. InsyaALLAH, saya akan mendedahkan fakta-fakta yang tepat dan benar mengenai debat itu. 

1. Sikap Rafizi yang cuba mengubah topik yang tidak berkaitan dengan topik perdebatan itu sangat mendukacitakan. Pertanyaan yang tidak berkaitan dengan topik bagi saya tidak usahlah dijawab oleh saudara KJ. Kalau perlu pun, itu mungkin dalam perdebatan yang lain. 

2. Saudara Rafizi kelihatan memilih perbandingan yang langsung tidak munasabah untuk menyokong pendapatan beliau mengenai  pendidikan percuma.  Malah, beliau memberi fakta yang salah kepada umum dan KJ tidak berkesempatan untuk membidas fakta Rafizi. 

3.  Maka, tugas saya di sini untuk membidas saudara Rafizi. (Sebenarnya, saya sangat berkobar-kobar untuk duduk di tempat KJ kelmarin, hehehhe...) Pertama, Rafizi mendakwa bahawa negara Finland yang lebih miskin daripada Malaysia dan hanya bersumberkan satu sahaja sumber ekonomi iaitu Nokia yang itu pun sedang mengalami masalah kerana penguasaan Blackberry mampu memberikan pendidikan percuma kepada rakyatnya, mengapa tidak Malaysia. Benarkah dakwaan itu? Sini, Kapten Malaysia (hensem?) mahu menidakkannya. :) 

4. Finland sebenarnya mempunyai banyak sumber ekonomi. Saya sertakan statistik sumber ekonomi Finland untuk tatapan umum:

RALAT: Statistik yang awal telah dikeluarkan selepas beberapa penemuan dalam sumber dan statistik yang baru disertakan di bawah. Terima kasih pada orang yang sudi menegur dan berkongsi dengan saya. Apa-apa pun, ianya tidak mengubah apa-apa bahawa sumber ekonomi Finland bukan hanya bergantung kepada Nokia sahaja. 

A.) Electronics (21.6 percent)

B.) Machinery, Vehicles and other engineered metal products (21.1 percent)

C.)Forest industry (13.1 percent)

D.)Chemicals (10.9 percent).

Apa-apa pun, di bawah ialah statistik daripada sumber saya sendiri.

A) Agriculture and forestry 4.5%,

B.) Industry 18.3%

C.) Construction 7.3%

D.) Commerce 16%

E.) Finance, Insurance, and Business services 14.5%,

F.) Transport and communications 7%

G.) Public services 32.4%


Sekarang ni, mana datangnya sumber dakwaan Rafizi yang mengatakan bahawa Finland hanya bersumberkan ekonomi daripada Nokia sahaja?

5. Benarkah Finland lebih miskin daripada Malaysia? Saya nak tergelak mendengarkan dakwaan saudara Rafizi itu. Hehehehe... (gelak malu). Menurut data daripada Bank Dunia, Malaysia jauh ketinggalan dalam ranking GDP. Finland menduduki tangga ke-17. Malaysia punya kekayaan menduduki ranking ke-68. Apa kejadahnya nak bandingkan Malaysia dengan Finland yang lebih kaya daripada Malaysia. Bahkan dengan kekayaan negara yang ke-17 terkaya di dunia, Finland hanya perlu menangung 5 Juta rakyat Mereka sedangkan Malaysia yang mempunyai kekayaan yang ke 68 dunia, perlu menanggung 30 Juta rakyat Malaysia. 


Perbandingan ini sangat tidak relevan. Anda cuba membandingkan epal dengan rambutan (bak kata saudara KJ).  Saudara Rafizi ni, awak kena adil tau. Jangan nak spin fakta macam ayahanda Anugerah Tuhan kamu itu. Hehehehe.. tak baik tau. Kita ambil epal kalau nak dibandingkan dengan Epal. Erm... nak ambil contoh apa ya ?

7. Dah dapat! Apa kata kita ambil Brazil yang menduduki di tangga yang lebih kurang sama dengan kita. Brazil ialah salah satu daripada negara yang mendirikan pendidikan percuma. Ya, pendidikan percuma tetapi tahukah saudara Rafizi bahawa cukai di Negara Brazil ialah antara yang tertinggi di dunia? Tak..tak... saya tak buat spesikulasi saya sendiri tau Pak Fizi ya? Tak percaya? Mari-mari, kita mengembara lagi. Biar celik mata semua.


"Brazil is known for charging a high tax burden from its citizens and companies established. We will provide an overview of the most common taxes in Brazil, dividing them into Federal, State and Municipal taxes."

Kenyataan itu dipetik daripada orang Brazil sendiri. Lihat betapa tingginya dan banyak cukai di negara mereka untuk menampung pendidikan percuma. Rafizi kena terima hakikat nothing is free  dalam dunia ini. Ada harga yang perlu dibayar sekiranya mahukan pendidikan percuma. Dan harga yang perlu dibayar untuk pendidikan percuma ialah CUKAI YANG TINGGI. 

9. Tak puas hati lagi? Mari-mari menjelajah negara nombor satu dalam sukan bola sepak ini. Lagi artikel yang merungut mengenai hidup di Brazil yang sangat tinggi dengan cukai. Mereka memberi tajuk kepada artikel ini dengan ayat ini:

Everyday taxes in Brazil: IPVA, IPTU and IPTR!"

Nak link ke ? Takut saya menipu? Ehh, jangan tuduh tau.
Saya ni sesuci Anugerah Tuhan dan Pak Rafizi ye? (sarcasm). Nah, ambil ni: 


10. Saudara Rafizi mengatakan bahawa pendidikan di Turki itu percuma. Heheheh, kaki kelentong betul lah awak ni. Awak fizi yang comel, tak nampak ke apa yang berlaku di Turki? Kalau pengikut-pengikut kamu, bolehlah kamu tipu ye? Tapi, tidak saya.


Eh, apa benda tu? Kata Turkey ni menyediakan pendidikan percuma kepada rakyat, tetapi kenapa sebaliknya?  Sampai kena tangkap tu Mahasiswa Turkey. Hehehehe... Abam Rafizi, udah-udahlah tu ya menjadi penipu ? 

11. Kalau kita lihat pada permulaan debat, kita dapat melihat statistik dan nombor yang dikeluarkan oleh KJ mengenai perbelanjaan yang sedang ditanggung dan bakal ditanggung oleh kerajaan sekiranya mahukan pendidikan percuma. Kemudian, Rafizi membidas bahawa fakta itu penipuan dan mereka membuat kiraan mereka sendiri lalu menampilkan nombor mereka sendiri. 

12. Sekarang, saya mahu bertanya kepada semua, anda percayakah fakta daripada Rafizi ini sedangkan dia sudah menipu kita dengan teori Finland dan Turkinya? Sekali menipu, dua kali menipu, tak mustahil dia akan menipu untuk sekian kalinya memandangkan penipuan itu ialah darah dagingnya.

13. Perkara lain, saya tak perlu saya ulas pajang lebar. Isu hutang dan sebagainya, saya rasa dah dijawab dengan kemas oleh saudara KJ. 

14. Oh ya, ada lagi yang saya nak perkatakan. Rafizi suruh sifu kamu tu tunaikan janji bulan bintangnya pada penduduk Selangor. Bukan satu dua ye, berbelas tau. Ini janjinya pada penduduk Selangor pada PRU  yang lepas pun tak habis ditunaikan, ada hati bercakap mengenai topik yang lebih besar.

15. Meh, saya senaraikan janji-janji puak anda yang tak tertunaikan sebelum nak menabur janji lain. 

- membuka tabung permulaan RM 100 bagi setiap anak kelahiran selangor. 
-memberi bantaun RM 75.00 sebulan bagi setiap anak yang dihantar ke nuseri. 
-memberi bantuan RM 50 kepada seorang bagi pendidikan pra sekolah. 
-memberi hadiah tawaran RM 1000 kepada setiap anak selangor yang masuk ke universiti. 

Dan belasan lagi janji-janji2 yang terabai. 

Kesimpulannya ialah kebanyakan daripada fakta yang dibentangkan oleh Rafizi sebenarnya lebih kepada puta belit yang dipelajari daripada sifunya Anwar Ibrahim. Dan motif artikel ini ditulis untuk menjawab tuduhan tidak berasas Rafizi. Setakat ini sahaja yang mampu saya nukilkan, InsyaALLAH kalau ada kesempatan, saya akan kembali menyambung artikel ini, mungkin dengan analisis yang lebih padat dengan fakta. 

Akhir kata daripada saya, TAHNIAH SAUDARA KJ KERANA berani berdepan dengan orang seperti Rafizi Ramli yang suka lari daripada tajuk dan kaki spin ini. Hehehehe.... Assalamualaikum. 

Monday, April 16, 2012

Bersihkan Hati sebelum Bersih 3.0

Nota daripada seorang sahabat di Universiti Medina kepada Bersih 3.0

Bismillah....Sebelum bersungguh-sungguh ingin menghapuskan korupsi pada pemerintah, rakyat harus menghapuskan korupsi pada diri mereka sendiri. Berapa ramaikah rakyat yang mengabaikan solat namun mengharapkan pemimpin seperti Umar Abdul Aziz?

Berapa ramaikah rakyat yang menipu dalam urusan perniagaan namun mengharapkan pemimpin yang jujur dalam harta negara ?

Berapa ramaikah rakyat yang sangat kedekut dalam bersedekah namun mengharapkan mereka mendapat harta negara dengan saksama ?

Berapa ramaikah rakyat yang melanggar undang-undang keselamatan jalanraya namun mengharapkan mahkamah yang telus?

Berapa ramaikah rakyat yang tidak peduli terhadap mesej kenabian lalu mengharapkan pemimpin yang memimpin dengan jalan kenabian ?

Sebelum rakyat bising mereka ditipu oleh Kerajaan, semak dulu adakah rakyat sudah berlaku jujur dalam urusan mereka dengan kerajaan. Masih ada lagikah rakyat yang tipu ketika 'punch card' di tempat kerja. Masih ada lagikah rakyat yang tipu 'office hour' dengan meng'ular'. Masih ada lagikah rakyat yang ambil M.C tanpa ada apa-apa keuzuran. Masih ada lagikah rakyat yang tipu 'claimn' untuk out station. Masih ada lagikah rakyat yang gunakan harta pejabat untuk kegunaan peribadi. Jika rakyat masih tipu kerajaan, maka tidak pelik kerajaan juga akan tipu rakyat.

Telah menjadi Sunnatullah bahawa kaum-kaum yang zalim itu diperintah oleh orang yang zalim.Firman Allah: “Dan (penduduk) negeri itu telah Kami binasakan ketika mereka berbuat kezaliman.” (Surah Al Kahfi, 18: 59)Al-Walid ath-Tharthusi rahimahullah berkata, “Sehingga sekarang masih terdengar orang-orang berkata, “amalan- amalan kalian adalah pekerja-pekerja kalian”, sebagaimana kalian sekarang ini; maka seperti itulah kalian akan dipimpin."Di dalam al-Qur’an terdapat ayat yang semakna dengan perkara ini.“Dan demikian kami jadikan sebahagian orang-orang yang zalim itu menguasa sebahagian yang lain disebabkan apa-apa yang mereka (masyarakat) usahakan.” (Surah Al-An’am, 6: 129)Imam Ibnu Katsir rahimahullah menjelaskan (berkenaan ayat tersebut)“Tiada orang yang zalim pun melainkan ia akan diuji dengan orang yang zalim. Dijadikan dari kalangan orang-orang yang zalim, mereka dikuasai oleh orang- orang-orang yang zalim lainnya Sebahagian mereka dihancurkan dengan sebahagian lainnya, dan sebahagian mereka disiksa dengan sebahagian lainnya, sebagai balasan atas kezaliman mereka.” (Rujuk: Shahih Tafsir Ibnu Katsir, Terbitan Pustaka Ibnu katsir, jil 3, m/s. 430)“Wahai rakyatku! Bersikap adillah kepada kami! (Bagaimana mungkin) kalian mahukan dari diri kami sebagaimana yang dilaksanakan oleh Abu Bakar dan Umar, sedangkan kalian tidak pun mengerjakan sebagaimana apa yang mereka amalkan?!” (Siraj al-Muluk, m/s. 100-101).

Pemimpin itu asalnya adalah seorang Rakyat. Zalimnya seorang Pemimpin disebabkan zalimnya seorang Rakyat, begitu juta sebaliknya*****

Fikir fikirkan lah....setakat mana amalan kita sebelum kita mengharapkan amalan baik dari Pemerintah?

1. Sudahkah kita membayar zakat dengan telus
2. Sudahkah kita mendidik anak dengan didikan islam
3. Sudahkah kita menjalankan amalan Rukun Islam dengan sempurna
4. Sudah kah kita membantu kaum keluarga seperti di syariatkan
5. Sudahkah kita menjadi anak atau abang lelaki yang bertanggung jawab
6. Sudahkah kita solat 5 waktu sebelum bercakap hal agama
7. Adakah kita bertanggung jawab terhadap Mak Bapak dan kaum keluarga
8. Adakah kita menjadi jiran mengikut ajaran islamDan banyak lagi....Tanya lah diri kita setakat mana amalan kita? sebelum bercakap mengenai islam dalam negara?

Nota ini membuat aku pun terkedu..Anwar Ibrahim Macam Mana?

Sunday, April 15, 2012

Pendidikan Percuma Di Jerman. Realiti dan Fantasi.


Di Jerman bukan sahaja pendidikan percuma malah penganggur pun diberi elaun bersyarat, itu yang kita nampak dan ramai yang kagum tetapi ramai yang tidak tahu pengorbanan yang perlu dibayar oleh rakyat Jerman yang lain.

Di Jerman juga, rakyat yang membela anjing diberi elaun khas (kalau tak silap saya dalam 2-4 euro sehari bagi menampung kos makanan anjing tersebut)

Di Jerman juga tiada tol disetiap jalanraya mahupun lebuhraya mereka.

Di Jerman juga, Hospital dan rawatan penuh diberikan secara percuma walaupun melibatkan penyakit-penyakt kronik sekalipun. Semuanya percuma.

Rakyat Jerman rata-ratanya mempunyai semangat dan mentaliti yang positif dan berdaya maju, sangat patuh pada undang-undang, peka dalam menjaga kebersihan dan alam semulajadi mereka.(susah nak jumpa sampah sarap di sana)

Kebiasaan kedai di Jerman di buka sekitar 9 pagi dan akan ditutup pada pukul 6 ataupun paling lewat pukul 8 malam. (Tiada kedai yang berkonsep seperti 7 eleven di Jerman)

Gaji Seorang jurutera di Jerman dalam linkungan 1500 euro hingga 2000 euro bagi permulaan.

Makanan di Jerman secara puratanya dalam lingkungan 15-30 euro sekali makan (tahap biasa)

Harga Petrol di Jerman 1.70 hingga 1.77 Euro seliter. (Kebanyakkan Rakyat Jerman menunggang basikal dan bergerak menggunakan keretapi)

Harga rumah Apartment di Jerman dalam lingkungan 100,000-200,000 Euro.

Cukai Pendapatan Rakyat Jerman adalah 42 % daripada gaji bulanan mereka, (jika berlaku di Malaysia saya pasti akan membuat rakyat Malaysia jadi gila dan meroyan tetapi di Jerman, mereka bangga menyumbangkan hasil keringat mereka untuk kemajuan negara mereka)

Cukai Industri adalah 50 % daripada hasil keuntungan mereka, tetapi pengusaha-pengusaha di sana bangga dengan pengorbanan mereka.

Kesimpulannya, kehidupan seorang Jurutera rakyat Jerman sangat-sangat perih dan jerih. tetapi mereka ada mentaliti yang bagus. Pengorbanan untuk orang lain lebih bermakna. Itu yang pemerintah mahupun pembangkang di Malaysia gagal lakukan. (Tanya Anwar ibrahim berapa banyak harta dia berbanding penyokong taksub beliau)


1 euro = RM 4.00

Fikir-fikirkan lah..kenapa semua perkara dapat disediakan oleh Kerajaan Jerman kepada rakyat mereka. Ianya kerana sistem cukai mereka sangat-sangat tinggi. Adakah kita sebagai rakyat Malaysia sanggup ubah mentaliti kita dan tanamkan sikap cintakan tanah air dan negara ataupun kita akan dituduh sebagai asobiyah dan sekular. Tepuk dada tanya iman..Salam..

Tuesday, February 28, 2012

Ostat Tiga Pagi Mangsa Konspirasi UMNO

Itu skrip biasa untuk puak-puak PKR nie.. Al maklum laa..kebanyakkan penyokong dan blogger PR nie mudah diperdaya dan berakal cetek.

Gentle laa sikit Ostat..dah kena tu redha laa..bertaubat dan jangan ulangi kesilapan yang sama lagi, tiada alasan untuk aktiviti berdua-duaan seperti tu, jangan keruhkan keadaan dengan cara menunding jari terhadap pihak lain. Paling syaitan apabila mempolitikkan isu ini, seolah-olah diperangkap oleh UMNO dan JAIP.

Rakyat dah muak dengan politik songsang seperti itu, Ostat tu manusia biasa, akan lakukan kesilapan dan kesalahan seperti manusia lain. Bukan Maksum, begitu juga Al mahadi celup kamu tu..tidak mahu ulas panjang sebab bosan dengan perangai syaitan yang sering salahkan orang lain apabila terkantoi..

Monday, February 20, 2012

Sikap Sampah Pakatan Rakyat Bakal Berakhir...

Dr Maza dalam satu kenyataan yang keluar di utusan dan dipetik dalam TMI ada berkata bahawa ;
Seorang bekas Mufti Perlis telah menuduh pengkritik lawatan Perdana Menteri ke Batu Caves sempena Thaipusam baru-baru ini mengamalkan ‘double standards’ kerana mereka telah berdiam diri berkenaan dengan lawatan yang serupa oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dr Asri Zainul Abidin berkata bahawa sebuah gambar yang beliau letak di laman Facebook berkenaan dengan lawatan Thaipusam Datuk Seri Najib Razak ke kuil di Gombak telah mendapat beratus-ratus komen negatif, sedangkan gambar yang menunjuk pemimpin pembangkang sedang merayakan perayaan yang sama di Ipoh telah dianggap sebagai palsu.

Di petik dari Utusan Malaysia, beliau telah berkata semalam “Saya telah menerima hampir 1,000 komen mendakwa kehadiran Perdana Menteri bertentangan dengan ajaran Islam, termasuk semua jenis fatwa yang bermotifkan politik.”

“Bagaimanapun, apabila saya memuat naik gambar Datuk Seri Anwar Ibrahim pada sambutan yang serupa di Ipoh, mereka berkata gambar perlu diperiksa oleh sebab ada kemungkinan imej Anwar telah ditindih (superimpose).”

Asri berkata, adalah jelas bahawa pengkritik Najib telah menggunakan agama demi agenda mereka sendiri dan beliau telah memberi amaran kepada kumpulan minoriti umat Islam ini bahawa mengeksploitasi Islam untuk menyokong politik mereka yang berat sebelah adalah satu “dosa besar”.

Amalan seperti ini akan memberi kesan yang besar terhadap umat Islam dan ia merupakan satu ancaman kepada Islam, tambah beliau. -TMI-


Read more: http://amenoworld.blogspot.com/2012/02/isu-gambar-dsai-bernandek-dr-maza-pun.html#ixzz1mr2SQ7Ba

Tuesday, February 14, 2012

Bukti PKR iktiraf Negara Israel..Celaka ke atas kamu PKR semoga Allah melaknat kamu..

Kenyataan Penuh laman suarapakatanrakyat.com

Kata Dua Untuk Anwar: Pendirian Nik Aziz Dikecam Oleh Pro Anwar

PENULIS hilang kata-bila dimaklumkan bahawa Majlis Syura Ulama sebagai badan tertinggi dalam PAS, mengutus surat penjelasan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung kenyataannya untuk melindungi keselamatan Israel yang disiarkan dalam The Wall Street Journal (TWSJ) pada Januari.

Penulis kurang pasti apa yang berlaku sepanjang masa dari sejak temubual itu diadakan sehingga Majlis Syura Ulama mengadakan mesyuarat semalam, tidakkah ada seorang pun kepimpinan tinggi PAS yang meluangkan sedikit masa bertanyakan hal sebenar berhubung kenyataan tersebut dengan Anwar sendiri?

Walaupun surat tersebut tidak ada significant dari segi Pakatan Rakyat itu sendiri tapi dari sudut moral dan politiknya, ia melambangkan kewujudan perpecahan dalaman yang serius sedang berlaku dalam Pakatan Rakyatnya.

Satu hal yang lain, penulis tidak nampak keperluan PAS memberikan kata dua kepada Anwar sama ada menarik balik kenyataan tersebut atau menyaman TWSJ jka akhbar tersebut telah memutar belitkan kenyataannya.

Membincangkan soal Anwar di dalam mesyuarat Majlis Syura Ulama itu sendiri pun sudah agak keterlaluan (Anwar bukan ahli PAS), apatah lagi mengutuskan surat dan memaksa beliau untuk membuat pilihan mana yang perlu diikutinya.

Kelihatan Majlis Syura Ulama menari mengikut rentak putar belit yang gendangnya dipalu UMNO berhubung dengan perkara tersebut. Penulis sudah sebutkan bahawa kenyataan Anwar itu perlu dilihat dari konteks yang betul, iaitu berkaitan dengan konsep Penyelesaian Dua Negara yang diterima semua negara-negara Arab dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sendiri!

Penulis sedar PAS sedang terdesak untuk turut sama bersetuju dalam hal ini dengan Anwar kerana isu Israel ini dijadikan perkara yang terlalu sensitif pada satu masa untuk menentang UMNO dan BN terutama pada dekat 80an – 90 an. Hakikatnya banyak perkara telah berubah sejak itu dengan lebih banyak negara Islam kini mengiktiraf kewujudan negara yahudi tersebut.

Mesir yang pernah berperang dengan Israel itu pun telah menjalinkan hubungan diplomatik lebih 30 tahun dengan Israel dan banyak membantu negara itu menyekat bekalan senjata yang cuba dihantar kepada pejuang Palestin.

PAS perlu sedar, permusuhan tidak akan menyelesaikan perbalahan yang wujud sekian lama dalam konflik Israel-Palestin. Datuk Seri Anwar sebagai seorang tokoh Islam yang pandangannya diterima banyak pihak dikalangan dunia Arab, menggunakan pendekatan diplomasi yang sama kerana matlamat utamanya ialah kewujudan negara Palestin itu sendiri.

Penulis dapat merasakan bahawa Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat, telah diberi maklumat yang salah berhubung dengan pandangan ini sehingga membawa kepada keputusan itu.

Penulis juga kesal kerana Nik Aziz tidak mengunakan pertimbangan yang betul sebelum membuat keputusan demikan, disamping masih lagi menggunakan media UMNO seperti Utusan Malaysia untuk menyatakan pendirian parti.

Untuk 2 perkara ini sahaja Nik Aziz, Majlis Syura Ulama dan Pas sendiri sudah sewajarnya diberikan surat tunjuk sebab oleh kepimpinan Pakatan Rakyat sendiri.

Ada masanya penulis tidak faham kenapa Nik Aziz tidak menggunakan pendekatan biasa dalam mendapatkan penjelasan dari Anwar? Penulis rasa cukup dengan berbisik di telinga masing-masing pun semua kekeliruan dapat diurai.

Tak perlulah surat-surat semua ni pun.


Celaka ke atas orang-orang yang menyokong Agenda penubuhan Negara Israel..

Monday, February 13, 2012

Nik Abduh juga agen Umno



Semalam Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat Nik Abduh Nik Aziz melepaskan geramnya terhadap DAP melalui kenyataan Karpal Singh yang meminta Pemuda PAS menarik semula tentangan mereka terhadap Sambutan Hari Kekasih.

Anak Nik Aziz ini juga kelihatan amat berang dengan sikap biadap Karpal dalam menghormati pendirian Islam selaku Agama Persekutuan. Baru tahu ke?


Jangan memberontak Nik Abduh. Kelak kamu juga bakal digelar Agen UMNO. Sepertimana yang berlaku seperti Hasan Ali. Memberontak kerana sikap DAP yang hilang hormat dengan Islam. PAS 'era baru' tidak suka akan pemberontakan sedemikian.






Sekarang orang yang sama niat dengan kamu difitnah bagi menggambarkan Hasan Ali ini sememangnya Agen Upahan UMNO. Kononnya. Orang PAS kan benci UMNO. UMNO ni lebih kafir dari DAP. Rela jiwa ini bersama DAP berbanding parti lain.





Kamu juga mesti ingat Nik Abduh setiap Negeri ada wakil Parasit termasuklah di Kelantan sendiri. Yang bakal menggantikan bapa kamu. Husam Musa. Anak kesayangan bapa kamu. Sekarang baru hendak marahkan DAP kerana sikap Pengerusi parti tersebut. Orang ini nanti bawa ke Mesyuarat Pakatan kata kamu penghalang hubungan kasih sayang yang dibina dalam Pakatan. So? Agen UMNO la ni.


Diam. Pedulikan.. Tak mengapa. Kalau ada umat Islam sambut Valentine's Day, salahkan UMNO. UMNO yang salah. Semua yang jahat ni UMNO yang salah. Kalau disebabkan Valentine's Day ni ada umat Islam yang melakukan maksiat tak kiralah dekat Selangor ke, Kedah ke, Penang waimah Kelantan sekalipun, salahkan UMNO je. Jangan bising2. Nanti DAP keluar Pakatan. Susah nak menang PRU13.


Bak kata Hasan Ali..."Issssshhhhhh... Nak kritik jangan cakap kuat2. Pergi ke Putrajaya dulu. Nanti teruk kena pecat. Biar orang Islam minum arak tengok je. Orang Islam main judi tengok je. Jangan dihalang. Jangan disekat. Nanti tak boleh ke Putrajaya."