Klik dan lihat

Monday, February 15, 2010

KEDAMAIAN YANG DICARI..AKU HANYA MANUSIA YANG DAHAGAKAN KEDAMAIAN

Go to fullsize image

Warna kulit dan bahasa y
ang berlainan adalah suatu tanda kebesaran Ilahi.
Go to fullsize image

Bangsa yang memperkosa hak bangsa lain atau orang yang memperbudakkan sesama manusia telah melakukan kesalahan.Tetapi kesalahan tidak boleh ditimpakan kepada si gagah sahaja.yang dijajah dan diperkosa atau diperbudak turut bersalah.Mengapa mahu dijajah?Orang lain tidak dapat menolong kalau yang dijajah telah menggalangkan batang leher sendiri untuk disembelih. ( Hamka).

Go to fullsize imageGo to fullsize image

Bangsa yang ingin maju mestilah memajukan bahasanya.

Go to fullsize imageView Image

Bangsa penakut tidak boleh merdeka dan tidak berhak merdeka.Ketakutan adalah penasihat yang sangat curang untuk kemerdekaan. (Andre Colin ).

Go to fullsize image

Tiada kelebihan di antara orang Arab dengan bukan orang Arab dan tidak ada kelebihan di antara kulit putih dan kulit hitam,begitu juga sebaliknya.Semulia-mulia kamu ialah orang yang bertakwa. ( maksud hadis).

Bangsa Rom pada masa dahulu sangat kuat berusaha dan rajin bekerja sehingga berjaya ke puncak ketinggian.Namun,setelah ditimpa penyakit lalai dan malas,peradaban yang ditegakkan oleh nenek moyang mereka runtuh sedikit demi sedikit .Ketika itu mereka menyangka berusaha dan bekerja itu bukan pekerjaan orang yang merdeka tetapi pekerjaan budak-budak. (sejarahwan)

"Wahai manusia! Sesungguhnya telah Kami jadikan kamu sekalian daripada seorang lelaki dan seorang wanita, dan Kami jadikan kami bergolongan dan berbangsa-bangsa,supaya kamu saling kenal di antara satu sama lain.Sesungguhnya orang yang bertakwa paling mulia di sisi Allah.Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Menyelidiki. ( Maksud ayat al-Quran 49:13)

Sebelum mata terpejam dan sebelum ia dirapatkan dalam satu kedipan,dalam sekedipan, kita akan dipanggil pulang ke haribaan kaki kasih Tuhan.Sebagai atom di dalam atom di dalam atom.Dia akan memanggil kita dengan kelembutan yang tak terlukiskan.Bagaimana mungkin kita bisa melukiskan kelembutan panggilan paripurnaNya!Bagaimana mungkin kita bisa melukiskan keajaiban cara Ia mengirimkan seruan seruan penghabisan!

Dia jadikan hidup kita tumbuh dan tumbuh dan tumbuh ,ketika hari hari berlalu dan ketika hari hari melaju.Hidup kita ini tiada memiliki kebaikan sama sekali,hingga akhirnya menyebabkan kesusahan dan siksaan.Tawa dan bahagia, nestapa dan derita dalam hidup kita, kebaikan dan keburukan memutus ikatan ikatan darah.Seluruh kesusahan datang menautkan diri dengan kelahiran kita ini.Seluruh kesusahan dan derita kita terkumpul di dalam diri, menjadikan hidup kita siksaan dan rintihan dengan air mata, ratapan dan tawa.

Namun setelah tumbuh melalui cara ini, bahkan hingga akhirnya kita tak dapat lagi melakukan apa apa. Di kala kematian datang memanggil kita, ketika ia mengatakan "Datanglah"

Dan merenggut kita dalam sedetik, ketika ia memberikan seruan itu begitu lembut, menusuk sangat cepat, kita tetap tak menyadari hal ini!Kita percaya bahwa dunia ini sangat luas, memikirkan segala pemikiran yang tak terpikirkan bahwa dunia ini milik kita, bahwa ia adalah sebuah perbendaharaan.

Menyerah pada semua yang kita kumpulkan melemparnya ke jalan, menangis dan berada dalam kesusahan yang memilukan.Kita harus membuka mulut dan menyeru Bapak kita, bersujud di bawah kakiNya dan menuju ke arahNya.Kemudian Dia akan menyeru kita.

Melupakan segala dan hanya mengingatNya kita harus menuju ke arahNya.Pada hari itu segala kesusahan kita akan sirna.*

Kemudian kebahagiaan dan keagungan Tuhan

Dan cintaNya akan datang memeluk kita.

Mengantarkan kepada kita kedamaian dan ketenangan.

Pada hari itu Ia akan datang dan memeluk kita

Dan itulah kedamaian senyatanya.

Seluruh keadaan yang ada selanjutnya semua yang kita kumpulkan,segala yang kita simpan, kita gunakan hanyalah bungkusan dosa semata.Kejahatan dan dosa yang telah kita kumpulkan,segala yang kita kumpulkan dengan kebodohan semata kantong kantong dan bungkusan bungkusan kejahatan.

Jika kita mampu membuang seluruh bungkusan

kebodohan yang kita kumpulkan,

Jika kita mampu mengenyahkan semua kejahatan,

Jika kita mampu mencari kaki Tuhan,

Tuhan Yang Esa, Yang Esa dengan Cinta,

PadaNya kita harus menambatkan keyakinan dan kepercayaan.

Jika kita mampu bersujud di bawah kakiNya

Berserah diri dan tunduk

Maka kita akan memiliki kedamaian dan ketenangan.

Itulah keadilan dan kebenaran

Ketika keyakinan dan penghambaan bersemayam di dalam diri kita dan percaya pada Tuhan Yang Maha Kuasa, Yang Maha Melingkupi.Maka kita akan berada dalam kedamaian dan ketenangan bagi seluruh kehidupan.Kita harus senantiasa hidup dengan keimanan pada Tuhan Yang Maha Esa .

Kita harus hidup dalam keyakinan itu selamanya.

Bagai pohon yang menghasilkan buah yang matang,

berbagi buahnya kepada setiap orang.

Segala yang kita kumpulkan dalam kehidupan

harus kita bagi.

Segala yang kita kumpulkan,

Semua keuntungan yang kita dapatkan dalam kehidupan, hati ini harus berbagi dengan setiap orang.Seperti pohon berbagi buahnya yang matang.Maka kita akan memiliki kedamaian dan ketenangan.Ketika pohon memberikan buahnya, ia tahu apa itu kedamaian.Dan jika pikiran kita memberikan segala yang dimilikinya maka ia pun akan mengetahui kedamaian marilah kita temukan keseimbangan yang akan menjadi jalan terbaik bagi kehidupan, akan menjadi yang terbaik bagi kita

Sebaik-baik sahabat ialah yang elok budi pekerti

Go to fullsize image

Jangan basuh mangkuk persahabatan dengan cuka.

Apabila temanmu berubah dan bertukar keadaannya,jangan engkau tinggalkan dia,kerana sekali ia membengkok dan sekali ia melurus.

Sendirian lebih baik daripada mengambil teman duduk dengan orang jahat, dan teman duduk orang baik adalah lebih baik daripada sendirian.

Apabila engkau ingin mengambil seseorang menjadi teman,maka buatlah dia supaya marah kemudian suruh orang bertanya kepadanya tentang dirimu dan rahsiamu.Sekiranya ia mengatakan yang baik dan menyembunyikan rahsiamu,maka ambillah dia menjadai sahabat.

Go to fullsize image

Tiadalah yang menyentuhkan kau ke dalam bencana selain kerana berteman dengan orang yang kau tidak malu kepadanya.

Kalau engkau ramai sahabat bersyukurlah!Lantaran ramai orang yang menghargai dan memperhatikan engkau,tandanya harga dirimu mahal dan timbangannya berat.

Persahabatan adalah perisai bagi segala bencana dan segala peristiwa yang terjadi pada setiap zaman.

Manusia yang paling lemah ialah orang yang tidak sanggup mencari teman dan paling lemah daripada itu ialah orang yang menyia-yiakan teman yang diperolehinnya.

Barang siapa mengkehendaki daripada sahabatnya apa yang tidak dikehendakinya,maka sesungguhnya ia telah berbuat zalim kepadanya.Barang siapa mengkehendaki daripada sahabatnya seperti apa yang dikehendakinya,sesungguhnya ia telah mendatangkan kepayahan kepadanya.Barang siapa tidak mengkehendaki apa-apa daripada sahabatnya,sesungguhnya ia berbuat keutamaan kepadanya.

Sahabat sejati adalah orang-orang yang dapat berkata-kata benar denganmu, dan bukan orang-orang yang dapat membenarkan kata-katamu.

Teman-teman kita kasihi daripada keluarga dan anak-anak kita,kerana keluarga mengingatkan kita kepada dunia dan teman-teman mengingatkan kita pada akhirat.

Uji sahabatmu dengan kepapaan atau kesusahan kamu.

Kekayaan menarik sahabat-sahabatmu.,kemiskinan menjadi penolaknya.

Sahabatmu pada hari ini boleh menjadi seteru pada hari esok.

Sahabat yang bebal lebih merbahaya daripada seteru yang berakal.

Sahabat yang celaka itu sentiasa melalaikan kita,tetapi seteru yang celaka sentiasa mengingatkan kita.

Anjing yang garang itu lebih baik daripada sahabat yang khianat.

Bersahabat dengan orang jahat itu ibarat berperahu di laut.Sungguhpun kita selamat daripada tenggelam tetapi kita tidak terlepas daripada rasa takut.

Sahabat sering menjadi musuh.Oleh itu berhati-hatilah memilih sahabat.

Bermusuh dengan orang yang berakal lebih ringan daripada bersahabat dengan orang bodoh.

Apabila datang kesusahan dan kepayahan,di situlah nyata kawan dan lawan.

Bersahabatlah dengan hatimu terlebih dahulu daripada bersahabat dengan orang lain.

Pengubat jerih manusia adalah dua keutamaan,pertama iman kepada Allah,kedua percaya kepada sahabat.

Supaya engkau beroleh sahabat ,hendaklah diri engkau sendiri sanggup menyempurnakan menjadi sahabat orang.

Sahabatmu suka kepadamu,tetapi tidaklah tiap-tiap orang yang suka kepadamu itu sahabatmu.

Bila orang merasa dirinya besar,dia lupa akan salahnya,hanya sahabat yang setia sanggup membuka matanya.

Musuhmu adalah sahabatmu yang akrab.

Jangan ditanya siapa orang itu,tetapi tanyalah siapa temannya.Kerana teman saling mencontohi.

Apabila orang salih memandang akan orang fasik maka ia mendoakan"Wahai tuhanku,kurniailah kepadanya petunjuk,terimalah taubatnya dan ampunilah kesalahannya.

Suatu pendirian yang salah,tidak akan dapat dipertahankan apabila berhadapan dengan pendirian yang benar.

Manusia memang selalu lalai memperhitungkannya bahawa dia bersalah.Setelah datang malapetaka dengan tiba-tiba dia mejadi bingung,lalu menyalahkan orang lain atau menyalahkan takdir.

Mustahil bahawa yang salah akan dapat bertahan lama.Mempertahankan yang batil,sama seperti menunda kekalahan.


Tolonglah saudaramu ketika ia menjadi seorang yang zalim atau orang yang dizalimi.

Tidak sempurna iman seseorang melainkan dia mencintai saudaranya,sebagaimana ia mencintai dirinya sendiri.

Kedua orang saudara itu laksana dua belah tangan yang membasuh satu sama lain.

Bersedekah kepada orang miskin itu bererti satu sedekah sahaja,sementara sedekah kepada kaum kerabat itu bererti dua sedekah,iaitu bersedekah dan mengutamakan hubungan persaudaraan.

Di sana ada tiga jenis saudara,saudara yang tidak membalas kebaikan yang anda berikan kepadanya,saudara yang memberikan balasan setimpal dengan kebaikan yang diberikan dan saudara yang sentiasa ingin memanjangkan hubungan persaudaraan tanpa mengejar sebarang kebaikan daripada anda.

Diantara sikap yang boleh melahirkan perasaan kasih sayang seorang saudara kepada anda ialah memberi salam terlebih dahulu.Anda memanggilnya dengan nama yang paling digemarinya dan anda melapangkan tempat di dalam sesuatu majlis untuknya.

Tidaklah halal bagi seseorang Islam untuk menjauhi saudaranya lebih daripada tiga hari.

Allah merahmati seseorang yang melapangkan tempat buat saudaranya.

Hiduplah dengan persaudaraan.Saudara yang besar menjadi pemimpin bagi adik-adiknya.Saudara yang lelaki menjadi pembela bagi yang perempuan.Maka yang memikul kewajipan lebih berat ketika itu ialah saudara-saudara yang tertua.

Saudara-saudara yang muda harus menghormati dan mengagungkan abangnya.Kalau hal ini tidak dipedulikan,alamat suatu keluarga yang runtuh.

Hubungan yang mesra dan saling menghormati antara anggota-anggota masyarakat akan menimbulkan rasa persahabatan dan persaudaraan yang berkesan.


Go to fullsize image

Go to fullsize image

No comments:

Post a Comment