Klik dan lihat

Thursday, June 3, 2010

kisah Melayu...aku ingin jadi melayu yang berjaya..teknologi,tujuan dan korup

Kita sedar bahawa dengan kecanggihan teknologi sekarang, pengaruh buruk itu mempunyai seribu juta jalan untuk menyerang manusia. Untuk menjadi rosak, remaja kini tidak perlu keluar berkeliaran di pusat karaoke atau pusat snooker. Mereka boleh menjadi rosak hanya dengan menekan punat televisyen atau papan kekunci komputer.

Kesimpulannya, biar jalan mana pun yang ditutup, akan ada jalan lain yang boleh dibolosi oleh pengaruh-pengaruh tersebut. Tetapi kekhuatiran terhadap kemungkinan berlakunya pembolosan-pembolosan itu tidak bererti kita harus menghentikan usaha menutup laluan-laluan berkenaan.

Kecanggihan teknologi juga tidak mengizinkan lagi kita menjalankan sistem pemantauan secara bermusim. Ianya perlu dilakukan setiap hari dan sepanjang masa. Pendekatan pendekatan yang ada harus sentiasa dikaji kesesuaiannya dengan arus perdana. Apa yang kelihatan amat sesuai lima tahun dahulu barangkali sekarang ini sudah menjadi amat lapuk dan ketinggalan.

Program, projek dan dasar yang sedia ada banyak yang perlu dijenguk semula. Keberkesanan dasar pendidikan misalnya, tidak harus diukur daripada segi pencapaian lahiriah semata-mata. Roh Falsafah Pendidikan Negara perlu diambil kira. Kita perlu bertanya sehingga kini setakat mana falsafah tersebut berjaya menyumbang ke arah pembentukan generasi yang boleh dipertanggungjawabkan?

Kira-kira tujuh tahun lalu kita melancarkan Program Rakan Muda. Dan program itu tidak pernah mati. Nasibnya sahaja agak kurang baik dan akibatnya ia sering tenggelam timbul mengikut arus.

Tujuh tahun dahulu, idea mewujudkan program seperti itu memang canggih. Tetapi apabila berlaku pertukaran menteri, projek itu menjadi hilang serinya. Gahnya hilang. Kehebatannya pudar. Pelaksanaannya selepas itu menjadi seperti melepaskan batuk di tangga.

Ini juga satu lagi penyakit. Tradisi menazakkan, atau memendekkan nyawa projek-projek yang baik selepas berlaku pertukaran pemimpin patut dihentikan. Ia tidak menyumbang apa-apa selain daripada membazirkan hak rakyat, di samping menjadikan fikiran mereka bertambah bercelaru.

Kebelakangan ini, mungkin selepas melihat begitu banyak gejala buruk menyerang remaja, timbullah usaha untuk memberikan nafas baru kepada Program Rakan Muda itu.

Usaha itu patut dihargai. Tetapi selepas tujuh tahun masihkah program itu relevan? Adakah kajian terperinci dibuat untuk menentukan kesesuaiannya dengan kehendak remaja sekarang? Pernahkah kita bertanya, bagaimana keberkesanannya dalam penggal pertamanya dahulu? Apakah ia benar-benar mampu membantu menangani masalah remaja, atau sebaliknya membawa hasil yang cuma ala-kadar?

Perkara-perkara beginilah yang perlu dititik beratkan. R & D tidak boleh dijadikan momokan untuk mencantikkan kertas kerja. Ia perlukan keikhlasan. Ia juga menuntut ketelusan. Masa untuk kita melakukan percubaan, dan kemudian kesalahan, telah berlalu. Masalah yang kita hadapai sekarang ini terlalu besar dan tidak membenarkan kita membuang masa memperbaiki kesalahan yang sama secara berulang-ulang.

Kejayaan anak-anak Melayu dalam pelbagai lapangan ilmu seperti yang ditegaskan pada bahagian awal bab ini tidak boleh dijadikan sebab untuk terus mendabik dada. Nisbah pencapaian mereka masih kecil jika dibandingkan dengan bukan-Melayu. Di samping berbangga dengan kejayaan kejayaan yang sedikit itu pula, kita harus melihatnya dengan skop yang lebih besar. Dengan perkataan lain, dalam meratapi anak-anak Melayu yang pincang, kita perlu juga bertanya, bagaimana wajah sebenar anak-anak Melayu yang berjaya? Kukuhkah peribadi mereka?

Sebahagian besar daripada anak-anak Melayu yang berjaya ini akan menyertai kumpulan iktisas. Mereka akan bertanggungjawab menjadi penggerak dan pemacu bangsa ke arah yang lebih baik. Mampukah mereka melakukannya? Bolehkah mereka dipercayai? Amanahkah mereka? Bersihkah mereka? Atau apakah kecemerlangan mereka cuma di atas kertas, sedangkan realitinya mereka gagal menjadi Melayu yang dituntut?

Dengan melupakan sekejap kisah pemimpin Melayu yang korup dan tidak boleh diharap, kita juga telah cukup mual dengan cerita profesional yang boleh dijual beli, pegawai yang korup, petugas yang bermuka masam, karenah birokrasi yang bukan-bukan dan beranika kisah buruk yang lain. Ia tidak menjadi persoalan besar jika membabitkan orang lain. Tetapi apabila ianya membabitkan Melayu, kita berhak menganggap ada sesuatu yang masih tidak kena. Sekaligus kita berhak bertanya, apakah kejayaan-kejayaan yang dicapai sehingga membolehkan mereka berada pada kedudukan-kedudukan itu, telah melunturkan segala nilai Melayu dan Islam yang mereka warisi, yang jika diamalkan dengan sempurna pasti menjamin bentuk kehidupan yang teratur, licin, bersih dan murni.

Jika masalah ini berlaku pada anak-anak Melayu yang kurang berilmu, tidak sukar untuk kita memahaminya. Tetapi apabila ia terjadi pada kumpulan yang berpendidikan tinggi, tanda tanya mengenainya sudah tentu akan menjadi sangat besar.

Dan apabila Melayu-Melayu yang hebat ini tidak berupaya memberikan contoh yang baik, bagaimanakah kita boleh mengharapkan Melayu yang terpinggir boleh menjadi cemerlang? Setelah mereka tidak lagi boleh mencontohi bangsa sendiri, salahkah jika mereka mencontohi orang lain?

No comments:

Post a Comment