Klik dan lihat

Thursday, June 3, 2010

Kisah Melayu...aku ingin jadi melayu yang berjaya..apa sumbangan pemimpin-pemimpin aku

Pemimpin-pemimpin Melayu pula tidak pernah leka dalam melaksanakan tanggungjawab untuk mencapai hasrat tersebut. Penyata-penyata yang berkaitan dengan pendidikan, daripada Penyata Razak (1956) membawa kepada Penyata Rahman Talib (1960) dan Penyata Mahathir (1979) semuanya sentiasa diberi perhatian teliti dan dijadikan panduan untuk meningkatkan sistem pendidikan negara, sekaligus meningkatkan taraf pendidikan Melayu. Di kalangan ilmuan Melayu, muncul orang-orang seperti Allahyarham Aminuddin Baki dan Profesor Fatimah Hamidon, yang meneruskan kesinambungan perjuangan Pendita Zaaba dan tokoh-tokoh terdahulu yang tidak pernah jemu meniupkan semangat cintakan ilmu di jiwa orang Melayu.

Walaupun sekarang ini pencapaian Melayu dalam bidang pendidikan sudah dibanggakan, namun ia masih amat tidak cukup untuk membolehkan kita berpuas hati. Penguasaan kita di bidang-bidang pendidikan tertentu masih tercicir jauh. Keupayaan anak-anak kita dalam bidang-bidang yang sedia kita kuasai pun masih tidak sempurna. Telah banyak muncul kes pelajar-pelajar bukan-Melayu mengatasi kemampuan pelajar Melayu dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, dan kes-kes begitu selalunya tidak pernah menguncup.

Ada suara-suara sumbang mendakwa, tahap pencapaian anak Melayu di bidang pendidikan akan menjadi lebih buruk kalau bukan kerana adanya Hak Keistimewaan Bumiputera yang mereka nikmati. Hak keistimewaan itu telah menyebabkan Melayu memperolehi kuota yang lebih tinggi, dengan syarat-syarat yang lebih longgar, untuk memasuki institusi-institusi pengajian tinggi awam.

Asas pada dakwaan-dakwaan itu tidaklah cukup kukuh. Ia lebih digerakkan oleh unsur-unsur prejudis, di samping keengganan memahami keadaan sebenar.

Isu ini tidak perlu diulas dan dikupas lagi. Ia sudah terlalu kerap disebut, dibincang dan diperkatakan. Dakwa dakwi mengenainya sudah tidak perlu dilayan.

Namun begitu perlu ditegaskan bahawa tanpa bertupang pada hak keistimewaan itu pun, Melayu tidak menghadapi masalah untuk bersaing dalam bidang pendidikan. Hak keistimewaan itu memberikan mereka kelebihan, tetapi tanpanya tidaklah bermakna mereka seratus peratus kekurangan.

Setakat ini telah terbukti banyak pelajar Melayu yang cemerlang di institusi-institusi pengajian luar negara yang tidak mengenal langsung erti Hak Keistimewaan Melayu. Setiap tahun beribu pelajar Melayu berangkat ke luar negara untuk bersaing ‘at par’ dengan orang lain, dan setiap tahun beribu lagi yang kembali bersama kejayaan.

Masalahnya, kesempatan untuk anak-anak Melayu ikut bersaing agak terhad. Langkah mereka sentiasa menjadi pendek kerana dibelenggu oleh kepincangan ekonomi yang diwarisi oleh ibu bapa, nenek moyang dan rumpun keturunan mereka.

Tanpa menafikan wujudnya pelbagai skim dan program yang bertujuan membantu membiayai para pelajar Melayu yang berpotensi, kita tetap tertakluk pada kenyataan bahawa kes pelajar Melayu tidak dapat meneruskan pelajaran kerana tidak cukup wang masih lagi berlaku.

No comments:

Post a Comment