Klik dan lihat

Thursday, June 3, 2010

Kisah Melayu...aku ingin jadi melayu yang berjaya...cabaran dan usaha

Tahun-tahun kebelakangan ini, yang menyaksikan pertumbuhan begitu banyak institusi pengajian tinggi swasta di Malaysia, turut menyaksikan bagaimana anak-anak Melayu melalui proses ‘peminggiran’ sekali lagi.

Secara umumnya, kewujudan institusi-institusi tersebut memang baik kerana ia membantu menggandakan proses pengembangan ilmu. Jumlah wang yang sangat banyak juga dapat diselamatkan daripada mengalir keluar negara.

Tetapi dalam konteks kehidupan orang Melayu, kebaikan-kebaikan itu tenggelam dalam pelbagai kesan sampingan yang datang bersama kewujudan institusi institusi pengajian tersebut. Antara kesan yang paling nyata ialah, institusi-institusi itu telah mengecilkan saiz penguasaan mereka dalam bidang pendidikan dan membuka ruang persaingan yang lebih besar dalam bidang pekerjaan.

Dengan wujudnya institusi-institusi seperti itu, kos pembiayaan akan menjadi lebih rendah. Ibu bapa tidak perlu lagi berhempas pulas untuk mencari wang untuk menghantar anak-anak, terutama yang gagal memasuki institusi pengajian tinggi awam tempatan, ke luar negara. Keadaan ini menyediakan kesempatan yang cukup baik kepada kaum bukan-Melayu yang telah kukuh kedudukan ekonominya. Mereka boleh menggunakan wang yang dijimatkan itu bagi menambahkan bilangan anak yang dihantar belajar di peringkat pengajian tinggi. Paling tidak pun, wang yang sama boleh digunakan untuk menyediakan pelbagai bentuk sokongan material bagi kegunaan dan kemudahan pembelajaran si anak.

Orang Melayu? Dengan kedudukan ekonomi yang goyah, kemampuan mereka untuk membiayai pendidikan anak tetap terhad. Kesannya, ruang yang disediakan oleh institusi-institusi pengajian tinggi swasta itu akan dikuasai oleh bukan-Melayu. Kesan lanjutannya ialah jumlah tenaga terpelajar bukan-Melayu akan terus berada jauh di hadapan. Nisbahnya pula sudah tentu akan menjadi bertambah besar dari semasa ke semasa.

Tidak memadai dengan masalah itu, Melayu juga turut dihimpit oleh masalah lain yang tidak kurang buruknya. Adalah satu perkara yang diketahui umum bahawa ketika sekumpulan anak-anak Melayu terkial-kial berusaha untuk menaikkan maruah bangsa dengan cara menimba ilmu, ada kumpulan anak-anak Melayu lain sedang dihambat oleh pelbagai gejala kebejatan yang boleh meruntuhkan bangsa.

Dengan dukacita, kita perlu mengaku bahawa anak-anak Melayu sentiasa mendahului senarai remaja bermasalah. Namakan apa sahaja gejala; penyalahgunaan dadah, lepak, lumba haram, seks bebas, ponteng sekolah, peras ugut, pukul guru, bakar sekolah dan entah apa lagi, kita pasti menemui anak bangsa kita yang terbabit sama. Dan dalam kebanyakan segmen gejala-gejala itu, anak-anak bangsa kita juga berada jauh di hadapan remaja-remaja bukan-Melayu. Statistik yang ada cukup menggerunkan. Dalam rencana yang dipadankan daripada ucapan Rais Yatim, yang tersiar di Mingguan Malaysia 1 Oktober, 2000, ada dinyatakan, Melayu mewakili 54 peratus daripada jumlah semua jenis jenayah kecil dan besar, manakala daripada 92,000 sampel kes penagihan dadah, 72 peratus daripadanya adalah Melayu. Di kalangan tahanan reman juvana, Melayu berada pada paras 71 peratus.

Bukanlah satu rahsia lagi bahawa remaja Melayu menyediakan ruang yang cukup luas untuk memudahkan pergerakan apa-apa juga anasir dan elemen yang boleh merosakkan bangsa. Kelebihan nenek moyang mereka sebagai manusia yang mudah menerima dan mempraktik nilai-nilai baru telah disalahguna dengan begitu rupa. Hasilnya, mereka menjadi mudah, dan amat suka pula meniru apa sahaja nilai baru, termasuk yang merosakkan.

Tidak ada sesiapa patut berasa hairan kalau masalah begini berlaku pada kumpulan manusia yang longgar institusi kekeluargaan dan longgar pula pegangan agamanya. Tetapi manusia Melayu tidak begitu. Kekeluargaan sentiasa menjadi urat nadi orang Melayu sehingga sukar dicari suatu bangsa lain yang mempunyai begitu banyak senarai ‘pangkat’ dalam hiraki kaum kerabat. Bagi kebanyakan bangsa, pertalian keluarga akan mula longgar pada generasi ketiga, tetapi bagi orang Melayu, ia mampu bertahan sehingga tujuh atau lapan generasi. Kita mungkin tidak mampu tinggal sebumbung sehingga tiga atau empat generasi sebagaimana yang sering berlaku dalam tradisi kekeluargaan Cina, tetapi kita mampu meneruskan kesinambungan pertalian kekeluargaan itu dengan cara kita sendiri.

Tradisi kekeluargaan yang erat itu secara langsung membentuk sistem kehidupan masyarakat yang akrab. Ajaran Islam yang memberi penekanan menyeluruh terhadap segala nilai baik, termasuk hidup bermasyarakat, dengan sendiri menyebabkan keakraban yang terbina itu menjadi lebih kuat. Dengan keakraban itu, orang Melayu biasanya berhati-hati untuk berbuat salah. Mereka takut malu pada masyarakat. Di satu pihak lain pula, masyarakat lazimnya tidak akan membenarkan mereka berbuat salah kerana pada prinsipnya kesilapan seorang akan mencacatkan semua.

Seiring dengan tradisi itu, umat Melayu umumnya komited dengan ajaran Islam. Kalaupun tidak 100 peratus, sekurang-kurangnya 99.9 peratus anak Melayu dibekalkan dengan ajaran Islam pada peringkat yang paling asas, iaitu membezakan antara yang baik dengan yang tidak, yang salah dengan yang betul dan yang halal dengan yang haram.

Di dalam sistem pendidikan kita, anak-anak Melayu mempelajari ilmu agama seawal peringkat pra-sekolahnya. Tidak memadai dengan apa yang diajar di sekolah pada sessi pengajian biasa, mereka dikehendaki menghadiri kelas-kelas agama di luar waktu sekolah.

Dengan himpunan kesemua itu, tradisi kekeluargaan dan masyarakat yang akrab serta pendidikan agama daripada peringkat awal usia, anak-anak Melayu mempunyai bekalan yang cukup untuk menghindar daripada terjebak dengan gejala-gejala buruk. Kalaupun semua yang disebutkan tadi tidak cukup untuk menjadikan mereka remaja yang baik, ia tetap lebih daripada mencukupi untuk mengelakkan mereka daripada menjadi remaja yang tidak baik.

Amat malang, apa yang berlaku adalah sebaliknya. Dari setahun ke setahun bilangan remaja Melayu yang sakit dan menyakitkan bangsa ini bertambah dengan banyaknya. Lingkungan kebejatan mereka juga menjadi semakin luas hingga ada kalanya kita merasakan ‘ghetto’ paling liar di Brooklyn atau ‘chicano’ paling nakal di Bronx juga kagum kepada mereka.

Mengapa ini berlaku?

Di mana silapnya kita?

Banyak pihak berminat mengaitkan gejala sosial ini dengan arus pembangunan yang melanda negara. Pendapat yang konvensyenal ini tidaklah boleh dianggap salah. Pembangunan memang sentiasa meninggalkan dosanya ke atas setiap manusia. Suatu ketika dahulu kawasan yang merentang dari Mauritania hingga ke Pakistan, merentasi kawasan kawasan berbudaya Arab, Iran dan Turki, kebanyakannya dikuasai oleh model keluarga besar yang berkahwin dalam batasan kelompoknya sahaja. Sistem kekeluargaan mereka bersifat ‘yang tua berkuasa’, dengan institusi sosial yang berpengaruh serta hiraki yang terjalin erat.

Bagaimanapun pada penggal kedua abad ke-19, apabila komuniti-komuniti itu mula menerima angin pembangunan dari Eropah melalui skim penjajahan yang berterusan, segala nilai yang sedia ada itu mula longgar. Komuniti-komuniti itu mengalami kejutan sosial dan ekonomi yang teruk. Hasilnya, mereka mula berhadapan dengan masalah-masalah baru, bermula daripada pelanggaran adat perkahwinan di luar lingkungan keluarga hinggalah ke masalah kelahiran tanpa perkahwinan.

Keadaan yang serupa berlaku di mana-mana. Apabila mula menjadi besar dan maju, Tamadun Greek Purba terus dicemari oleh masalah-masalah sosial yang buruk sehingga rumah pelacuran berada di hampir setiap penjuru jalan. Pada era gemilangnya, Tamadun Mohenjo-Daro di Lembah Indus dipenuhi oleh sundal dan pemadat.

Alasan yang sama memang boleh digunakan dalam memperkatakan gejala kekalutan sosial di kalangan remaja Melayu. Kita memang boleh menyalahkan pembangunan.

Memang benar sewaktu negara belum bergerak maju, remaja Melayu tidak terancam sebegitu rupa. Mereka jarang terlibat dalam aktiviti tidak bermoral. Kenakalan mereka masih berbatas.

Bagaimanapun apabila negara pesat berkembang, nilai nilai buruk yang tersembunyi di dalam diri mereka mula menampakkan wajahnya. Akibatnya, semakin maju negara, semakin teruk keadaan mereka; semakin tinggi tamadun bangsa, semakin mundur peribadi mereka.

Tetapi jangan salahkan kemajuan semata-mata. Ada banyak bangsa lain yang boleh maju dan pada masa yang sama berupaya meminimumkan kebejatan sosialnya. Di China, sebagai contoh, kadar kebejatannya masih rendah kalau dibandingkan dengan penduduknya yang berjumlah lebih 1.2 billion itu. Singapura juga setakat ini masih mampu bertahan dengan rekod yang tidak seburuk kita. Kalaupun ada, bohsia dan bohjannya masih tidak dapat mengatasi keberanian bohsia dan bohjan kita.

Jika contoh-contoh itu terlalu jauh, bagaimana pula dengan contoh yang ada di depan mata? Orang Cina dan India di Malaysia berada dalam situasi yang serupa dengan kita. Jika kita maju, mereka juga sama-sama maju. Jika kita diancam oleh gejala sosial yang datang bersama kemajuan itu, mereka juga tidak terkecuali. Tetapi kenapa kadar remaja mereka yang bermasalah jauh lebih rendah? Masakan jawapannya, kerana mereka lebih alim daripada kita?

No comments:

Post a Comment