Klik dan lihat

Tuesday, November 30, 2010

Harga minyak naik 15 sen.


Harga petrol RON97 akan dinaikkan 15 sen lagi kepada RM2.30 seliter berkuatkuasa 1 Disember ini, mengikut sumber.

Pengumuman rasmi dijangka akan dibuat lewat hari ini. Bagaimanapun harga petrol RON 95 kekal tidak berubah pada RM1.85 seliter.

Tahniah kerajaan,Hasilnya pasti akan menguntungkan.

Sokong Tun M :Lebihan bangunan salah satu Budaya Konsumer yang perlu dihapuskan.



Allah SWT menegaskan bahawa punca berlaku kemusnahan di muka bumi adalah disebabkan tangan-tangan manusia

Krisis dalam masyarakat ;

1. Budaya Individualisma
2. Taksub
3. Perpecahan ideologi
4. Budaya Kuning



Krisis dalam politik;

1.Pemerintah diktator,
2.Rasuah,
3.Kezaliman,
4.Kronisma
5.Nepotisma.

Krisis dalam ekonomi;

1.Hutang negara melebihi aset dan pendapatan,
2.Perbelanjaan mengatasi pendapatan
3.Harta kekayaan negara dibolot oleh pihak berkuasa.

Setiap krisis ada punca dan jalan penyelesaiannya. Ada punca asas, ada punca teknikal dan ada punca implimental.

. Allah Azza wa Jalla inginkan kerahmatan, kedamaian, ketenteraman, pembangunan dan kemakmuran kepada dunia dan isinya. Lantaran itu diutuskan rasul-rasul dan diturunkan kepada manusia panduan hidup melalui rasul-rasul. Namun sebahagian manusia takbur dan mengikut bisikan syaitan dan dorongan nafsu yang menipu.

Menguruskan kekayaan ekonomi sebahagian dari tugas khalifah. Bumi dan kekayaannya adalah milik Allah dan diamanahkan kepada golongan bertakwa untuk menguruskannya. Apabila golongan bertakwa lemah dan tidak melaksanakan peranannya golongan fasik mengambil peranan menguasai dunia dan membuat kemusnahan.

Sistem riba, monopoli, penipuan, rasuah, menjual sesuatu yang tidak dimiliki (jual hutang, barang yang belum wujud, buah yang belum masak dan sesuatu perniagaan masa hadapan yang belum pasti), pengawasan dan kuatkuasa undang-undang perdagangan yang lemah dan wujudnya instrumen kewangan yang tidak jelas dan sikap pengurusan eset yang korup yang memanipulasi kelemahan sistem bagi mengaut keuntungan kepada diri sendiri; merupakan antara punca yang membawa kepada keruntuhan ekonomi dunia.

Budaya konsumer ini telah sampai ke tahap akhiran kerana sistem ekonomi kapitalis tidak lagi berkemungkinan untuk berkembang malainkan menguncup dan akhirnya meleset.Kita wajib memisahkan diri kita daripada terjerut dalam sistem global ekonomi kapitalis yang memaksa kita menjadi konsumer.

Saya berpandangan bahawa,tujuan pembinaan bangunan warisan 100 tingkat itu lebih kepada corak dan pemikiran ala kapitalis yang selalunya akan menyusahkan dan membebankan rakyat sesuatu negara itu.Jika ini berlaku nampaknya kerajaan kita sedang berbohong mengenai dasar ekonomi bawaan mereka.Kerajaan perlu berubah dari kapitalis kepada sistem yang lebih 'islamic'.

Apakah kita diperangkap untuk terus menjadi hamba sebagai rakyat dan pemimpin yang konsumer untuk membina bangunan yang kini telah menyempit negara kita sendiri.

Dalam soal ini saya sehaluan dengan mantan PM kita iaitu Tun M.Tidak perlu bangunan yang banyak jika ianya tidak membawa sebarang kebaikan kepada rakyat Malaysia.

KLCC masih kosong dan tidak dipenuhi sepenuhnya.Langkah yang terbaik adalah memenuhi ruang kosong itu terlebih dahulu sebelum berangan-angan membina yang lain.







Monday, November 29, 2010

Tun M kata menara 100 tingkat tidak perlu.



Jika wujud menara warisan 100 tingkat maka akan ada satu lagi episod penyingkiran peniaga melayu secara terhormat. kita tengok keadaan di KLCC,bagaimana nasib peniaga melayu dan kita juga mesti lihat peniaga melayu di Alamanda, bagaimana nasib mereka.

Seperti kata TUN M, apa perlu bangunan baru jika kita melihat begitu banyak iklan dan tampalan mengenai ruang pejabat kosong.Adakah itu tidak membawa sebarang makna apa-apa kepada situasi hartanah di negara kita.Saya bukan lah pakar hartanah tetapi dapat merumuskan bahawa sektor hartanah di negara ini di monopoli oleh pihak tertentu sahaja sehinggakan wujudnya lambakkan di pasaran,oleh itu tepat kiranya saya katakan bahawa hal tersebut tidak akan menjana ekonomi dan ianya meyebabkan hartanah menjadi sesak dan perlahan.

Alangkah baiknya,sektor perumahan kos rendah dibangunkan bertepatan dengan langkah kerajaan untuk menaikkan pinjaman bagi pembeli rumah kali pertama.Walaupun untungnya tidak seberapa tetapi akan wujud pusingan aliran tunai yang memberi kelebihan pada kerajaan. baru lah boleh kata Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan dan bukannya rakyat di da HULU kan pencapaian di TAMAK kan.

Sunday, November 28, 2010

Pas tak perlu apologetik perjuang Islam dan perlu berhati-hati dengan 'pluralism' bawaan Anuar.

Itu yang saya tunggu-tunggu, semangat perjuangan islam. Saya lihat sejak wujudnya Pakatan Rakyat, aroma islam dalam PAS itu semakin luntur dan basi. Saya lihat, hanya wujud kesungguhan untuk merampas Putrajaya sehinggakan acuan islam yang sebenar itu diperlahankan.

PAS takut dikatakan parti islam yang ekstrim. Persoalan itu yang saya ingin utarakan pada pemimpin PAS. Adakah memperkatakan sesuatu perkara yang 'haq' itu dikira sebagai ekstrim?

Sejak berkembangannya fahaman Sekularisme di kebanyakan pelusuk dunia, ramai menjadi terkeliru dengan istilah-istilah seperti ‘politik kotor’, tiada politik dalam Islam, Islam tiada kaitan dengan politik dan pelbagai lagi.

Justeru percubaan memisahkan politik dari prinsip Islam ini sentiasa diperjuangkan oleh musuh-musuh Islam dan anak buahnya, malah juga terdiri dari kalangan umat Islam sendiri. As-Shahid Sayyid Qutb berkata ; Islam yang dikehendaki oleh Amerika dan kepimpinannya di Timur Tengah, bukanlah Islam yang menentang penjajahan, kezaliman, komunisme tetapi sebenarnya mereka tidak mahu Islam memerintah, mereka mahu Islam yang membicarakan perkara yang membatalkan wudhu’ sahaja, dan bukan persoalan ekonomi Islam, Politik Islam, Masyarakat Islam dan Kewangan Islam.

Bagi mengembalikan kefahaman umat, menjadi kewajiban bagi merujuk kepada rujukan utama Islam dalam hal kesempurnaan Islam dalam kepelbagaian bidang kehidupan.

Saya lihat itu sudah berlaku dalam konsep Pakatan Rakyat. Saya lihat itu adalah kejayaan besar manusia liberal atau 'pluralism' seperti Anuar Ibrahim dan ramai lagi yang berada di dalam golongan PKR.

Soal hudud dilihat sepi, Pas sudah lupakan Hudud hanya kerana ingin menjaga orang buta islam dan takutkan pengkhianat islam seperti UMNO yang sentiasa mempermain-mainkan hudud dan menganggap itu adalah remeh. Saya lihat dan lihat PAS diserang diluar dan didalam.

Kejayaan Anuar Ibrahim yang pertama ialah apabila ada menganggap bahawa persoalan Hudud merupakan persoalan yang hanya dikaitkan secara ekslusif dengan golongan ekstrimis Islam. Padahal Hudud merupakan perkara asas dalam persoalan keimanan dan tauhid kepada Allah SWT. Hukum Hudud telah dinyatakan secara jelas di dalam Quran dan Sunnah. Setiap muslim wajib menerima kewajiban Hudud untuk dilaksanakan di kalangan masyarakat Islam.






RAHSIA KHUSYUK DALAM SEMBAHYANG


Seorang ahli ibadah bernama Isam bin Yusuf, dia sangat warak dan sangat khusyuk solatnya. Namun dia selalu khuatir kalau-kalau ibadahnya kurang khusyuk dan selalu bertanya kepada orang yang dianggapnya lebih ibadahnya, demi untuk memperbaiki dirinya yang selalu dirasakan kurang khusyuk.


Pada suatu hari, Isam menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim Al-Isam dan bertanya : "Wahai Aba Abdurrahman, bagaimanakah caranya tuan solat?" Hatim berkata : "Apabila masuk waktu solat aku berwudhu' zahir dan batin."

Isam bertanya, "Bagaimana wudhu' zahir dan batin itu?" Hatim berkata, "Wudhu' zahir sebagaimana biasa, iaitu membasuh semua anggota wudhu' dengan air. Sementara wudhu' batin ialah membasuh anggota dengan tujuh perkara :-

1. Bertaubat

2. Menyesali dosa yang dilakukan

3. Tidak tergila-gilakan dunia

4. Tidak mencari / mengharap pujian orang (riya')

5. Tinggalkan sifat berbangga

6. Tinggalkan sifat khianat dan menipu

7. Meninggalkan sifat dengki


Seterusnya Hatim berkata, "Kemudian aku pergi ke masjid, aku kemaskan semua anggotaku dan menghadap kiblat. Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku bayangkan Allah s.w.t. ada di hadapanku, syurga di sebelah kananku, neraka di sebelah kiriku, malaikat maut berada di belakangku, dan aku bayangkan pula bahawa aku seolah-olah berdiri di atas titian 'Sirratul Mustaqim' dan aku menganggap bahawa solatku kali ini adalah solat terakhirku, kemudian aku berniat dan bertakbir dengan baik.

Setiap bacaan dan doa dalam solat kufaham maknanya, kemudian aku ruku' dan sujud dengan tawadhu', aku bertasyahhud dengan penuh pengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas. Beginilah aku bersolat selama 30 tahun." Apabila Isam mendengar, menangislah dia kerana membayangkan ibadahnya yang kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim.

Saturday, November 27, 2010

atas Nama kebenaran buku yang indah dan manfaat

Alhamdulillah akhirnya habis membaca buku Atas Nama Kebenaran Tanggapan Kritis Terhadap Wacana Islam Liberal Edisi Kedua, hasil kritis Dr. Kahlif Muamar, jiwa saya tersentuh,sayu dan pilu. Ada sesuatu yang membekas di hati. Secara jujur, saya mengucapkan syabas dan tahniah kepada Dr. Khalif Muamar kerana tulisannya membawa sinar dan kunci kekusutan yang berjaya dirungkai, bukan retorik, bukan juga sekadar cerita atau perkongsian. Benarlah apa yang telah dikatakan oleh Prof. Dr. Wan Mohd Nor bahawa Dr. Khalif Muamar sememangnya mempunyai kesungguhan ilmiah dan keprihatinan seirus terhadap masalah umat. Cantuman kedua-dua ini menghasilkan suatu usaha yang sangat baik.

Seingat saya, buku ini saya jumpa seawal tahun 2009. Waktu itu buku baru hendak disusun di rak buku kedai buku Popular di Batu Pahat. Saya membelek-belek dan terpikat dengan tajuknya. Atas Nama Kebenaran. Tajuknya saja mencuit hati saya untuk membaca buku ini. Kemudian saya membaca tulisan Dato' Dr Siddiq Fadzil di bahagian belakang yang mengatakan bahawa buku ini wajar dicatatkan sebagai a must read book di bahagian belakang buku, membuatkan saya mahu membelinya. Sayangnya, pada ketika itu, ada aral yang menghalang.

Setelah saya memperolehinya , saya terus menguliti buku ini. Buku ini membuatkan saya tidak bergerak dari meja dan mengekori saya hingga ke tempat tidur. Walau bagaimana pun, ada sedikit kecewa kerana terdapat beberapa helai muka surat yang kosong dan mengganggu pembacaan saya. Silap saya juga tidak meneliti kondisi buku tersebut terlebih dahulu. Nyata kecewa. Tetapi saya bersangka baik mungkin dalam urusan pembelian walaupun dah lewat satu tahun lebih (untuk edisi kedua, yang edisi pertama pun tak ada!!!).

Pada pandangan saya, Dr. Khalif Muamar telah berusaha mempertahankan kebenaran Islam melalui pendedahannya terhadap kekeliruan umat Islam terhadap agamanya sehinggakan mereka terpedaya dengan idea-idea Barat yang sememangnya bertujuan menghancurkan Islam. Golongan Islam Liberal yang telah banyak mengelirukan melalui dokonstruksi Shari'ah, pluralisme agama, hermeneutika, kebebasan berijtihad, kesetaraan gender, seksualiti dan pelabagai lagi. Berdasarkan kepada kebebasan pendapat, relativisme dan subjektivisme, mereka telah menafikan kebenaran mutlak atau hakiki. Dr. Khalif Muamar telah mematahkan hujah golongan Islam Liberal dengan jelas dan baik sekali.

Melalui pengaruh modenisme dan pascamodenisme, kebenaran hakiki mula tercabar. Dr. Khalif Muamar juga mendedahkan cara pemikiran individu atau golongan postmodenisme yang terpengaruh dengan Derida yang terkenal dengan wacana dekonstruksi. Juga perihal pluralisme agama yang ditimbulkan oleh Nurcholish Majid yang melihat agama-agama lain sebagai jalan yang sama-sama sah untuk mencapai "kebenaran" yang "Sama". Dr. Khalif Muamar juga mendedahkan beberapa individu Muslim yang mendukung fahaman ini seperti Prof. Osman Bakar. Dan yang terbaru kita boleh lihat dengan jelas melalui teks ucapan Dato' Seri Anwar Ibrahim yang mendukung fahaman pluralisme. Membaca buku ini akan membuatkan kita lebih jelas dengan cara sudut pandangan hidup golongan ini.

Penulis juga telah membuka laluan keilmuan yang luas untuk pembaca berfikir dengan lebih kritis dan dalam untuk melihat ancaman-ancaman yang dibina oleh Barat melalui golongan Islam Liberal. Buku ini saya kira bersifat attacker dan defensif, dalam masa menyerang dan pada masa yang sama defensif. Attacker bukanlah bermaksud menyerang dengan hawa nafsu dan tidak berasas, bukan juga kerana kebencian terhadap agama lain, tetapi untuk mengoyakkan selimut kepalsuan yang telah menyelimuti umat Islam kini, yang terus lena dibuai mimpi. Defensif bukanlah sebab pengecut, bukanlah kerana Islam ini tetapi mempertahankan kesucian Islam agar tidak terus dikotori oleh fahaman-fahaman yang mengelirukan kadangkala membawa kepada kehancuran hidup. Kedua-duanya (attacker dan defensif) bersepadu atas nama kebenaran dan kemuliaan Islam.

Sampai di pertengahan pembacaan, tiba-tiba buku ini seakan membawa saya kembali menjengah zaman-zaman muda yang penuh dengan kelalaian dan kejahilan. Saya pernah berkawan dengan beberapa orang rakan, bergaul dengan golongan yang menggelarkan mereka sebagai punk(peace punk?, hardcore punk?, anarcho punk?). Saya boleh simpulkan bahawa mereka sudah bertuhankan kepada hak (bukan kebenaran, tetapi hak untuk memilih). Melalui fahaman humanisme yang pekat, mereka perjuangkan kedamaian, perjuangkan kesetaraan, (equality) dan mereka jelas sekali tidak mahu dikawal atau mereka tiada percaya kepada Tuhan (Against All Authority) yang didukung oleh fahaman anarki. Dan tak keterlaluan, ada yang mengaku bahawa mereka atheis.

Percayalah, golongan muda seperti ini banyak dan bertaburan di Malaysia. Berselindung atas label underground. Mereka dibayangi dengan pengaruh Barat yang kuat. Sekarang baru saya jelas. Sesuatu fahaman datang bukanlah saja-saja. Rupanya menggendong makna yang sarat hingga boleh mengubah pandangan alam individu. Melalui buku ini, saya melihat dengan jelas apa yang telah berlaku 10-12 tahun yang lepas, ia sudah mula berakar di generasi muda dan ia tidak akan terhenti. Golongan ini akan merosakkan lebih ramai generasi muda akan datang. Semoga Allah mengampuni mereka dan mereka berusaha membebaskan diri dari kejahilan dan kesesatan.

Setelah habis membaca, saya juga mula faham dengan jelas keadaan kesusasteraan Melayu kini yang semakin ditusuki dengan fahaman sekularisme, humanisme, femenisme dan pelbagai lagi . Fahaman-fahaman tersebut diborong membabi buta tanpa faham dengan jelas dan teliti dari Barat. Nyata, segelintir orang sastera sukakan kebebasan berpendapat untuk menghasilkan sesuatu yang "baru". Kononnya dengan lesen kepengarangan mereka boleh menulis sesuka hati. Ini sikap kebinatangan dan hawa nafsu yang tinggi jika penulis mengamalkan kebebasan berkarya tanpa menyumbang hasil yang bermanfaat, berhikmah dan benar menurut Islam. Mereka menulis hanya untuk mendapatkan nama, berseronok, kepuasan sendiri tanpa memikirkan kesan-akibat pada masyarakat.

Mustahil untuk saya katakan bahawa buku ini terlalu bagus atau sempurna, tetapi buku ini pada saya, telah membuka ruang yang lebar untuk mencari "kebenaran" dewasa kini, di samping menjadikan saya lebih berhati-hati untuk menerima fahaman dari Barat, dan menjadi lebih teliti melalui pembacaan. Terima kasih kepada Dr. Khalif Muamar atas tulisan beliau yang berma'na. Mungkin saya agak terlewat membaca buku ini, tetapi saya yakin masih ramai lagi yang tidak membacanya. Tak rugi memperolehinya. Jauh berkualiti daripada novel-novel setebal bantal di pasaran. Percayalah. Semoga kita mendapat manfaat daripada bacaan kita semua. Insha-Allah.

PKR parti anak beranak

Anuar selalu marahkan UMNO pasal kroni
PAS selalu marahkan UMNO pasal Kroni jugak.
DAP pun ada sebut pasal kroni.
tetapi mereka lupa, akan ada kroni yang lebih hebat dan terlampau jika Pakatan Rakyat memegang kerajaan pusat.

Aku tidak suka UMNO sebab kerakusan pemimpin-pemimpin nya tetapi pada masa yang sama aku tidak akan sesekali memberi laluan kepada PARTI anak beranak.

Aku tidak rela Hal negara dikongsi dalam kelambu atau lebih lembut semasa bersarapan atau bersantai sesama keluarga di hujung minggu.

JPP dan pemilihan PKR terbaru itu sudah cukup memberi kesedaran terhadap kita bahawa budaya KRONI AKAN BERTAMBAH HEBAT APABILA BAJINGAN ITU BERKUASA.

Thursday, November 25, 2010

Seleweng Subsidi diesel apa kesudahannya.

Kegiatan penyelewengan subsidi diesel untuk nelayan merupakan jenayah yang serius dan wajar diberikan perhatian oleh pihak-pihak yang bertanggungjawab. Dianggarkan Kerajaan menanggung kerugian sebanyak RM257 juta bagi tempoh lima tahun atau purata RM50 juta setahun. Perkiraan ini dibuat berasaskan kepada anggaran paling minima iaitu 5 peratus dari jumlah subsidi yang diluluskan Kerajaan untuk golongan nelayan. Bagi tempoh lima tahun iaitu 2006 hingga 2010, Kerajaan telah meluluskan peruntukan subsidi diesel kepada nelayan sebanyak 5.1 billion liter.

Pelbagai pendekatan telah diperkenalkan Kerajaan untuk menyekat ketirisan subsidi diesel antaranya termasuk memperkenalkan sistem fleet kad e-diesel. Namun, penyelewengan tetap berlaku. Diesel bersubsidi khasnya untuk golongan nelayan diberikan bertujuan untuk membantu dan mengalakkan golongan ini bagi mencari pendapatan hasil perikanan.
Salah satu dari punca berlakunya ketirisan ini adalah disebabkan kadar permintaan yang tinggi di kalangan pengusaha industri terhadap minyak diesel bersubsidi. Ini kerana penjualan diesel subsidi nelayan secara haram ini jauh lebih rendah berbanding harga yang dikenakan kepada pihak industri. Harga diesel bersubsidi bagi nelayan ditetapkan pada kadar RM1.25/liter. Manakala bagi pengusaha industri pula pada kadar RM1.90/liter. Iaitu perbezaan sebanyak 65 sen/liter. Manakala harga dipasaran gelap disel bersubsidi adalah disekitar RM1.60 ke RM1.70/liter. Ini dapat menjimatkan golongan industri sebanyak 20 sen – 30 sen seliter. Bayangkan sekiranya dalam sehari, seorang pekilang sawit memerlukan 20,000 liter diesel sehari untuk mengerakkan mesin-mesin memproses buah sawit, maka kos diesel yang dibeli dengan harga industri (RM1.90) adalah sebanyak RM38,000.00. Sekiranya diesel bersubsidi dibeli di pasaran gelap (RM1.70) kos yang terlibat hanya sekitar RM34,000.00 iaitu penjimatan RM2,000.00 sehari.

Diesel bersubsidi untuk golongan nelayan ini juga bukan sahaja mendapat permintaan yang tinggi dikalangan pengusaha industri tempatan, malahan menarik minat pemborong-pemborong di negara-negara jiran seperti Thailand dan Filipina. Permintaan yang tinggi ini mengakibatkan penyeludupan dan penjualan diesel bersubsidi nelayan secara haram ini menjadi semakin rancak disebabkan keuntungan yang diperolehi.

Di Thailand, harga diesel adalah sebanyak RM3.00/liter. Manakala di Filipina ianya pada sekitar RM2.68 seliter. Harga yang lebih yang tinggi di negara-negara jiran menyebabkan aktiviti penyeludupan rancak dijalankan di sempadan tanahair. Hasil risikan yang dibuat mendapati harga pasaran gelap untuk penyeludupan diesel ke negara-negara jiran dijual pada sekitar RM2.00/liter. Ini memberi keuntungan kepada golongan peniaga haram sebanyak 50 sen hingga 60 sen seliter.

OPS Nano yang dijalankan oleh SPRM dengan kerjasama KPDNKK menjelaskan bahawa aktiviti penyelewengan dan penjualan diesel subsidi nelayan secara haram amat berleluasa. Sepanjang dua hari operasi dibuat bermula pada 22 dan 23 November 2010, seramai 19 orang pengusaha dan konco-konco yang terlibat dalam kegiatan ini berjaya ditahan SPRM. Sebanyak 414,000 liter diesel bernilai RM517,000.00 berjaya disita. Empat negeri menjadi tumpuan operasi iaitu Perlis, Kedah, Perak dan Pahang. Dipercayai kegiatan penjualan diesel bersubsidi ini tersebar luas di seluruh negara.

Antara dalang-dalang sindiket yang dikenalpasti terlibat pengusaha jeti, pemilik bot, pengusaha tangki minyak haram (skid tank), depot individu dan Persatuan Nelayan Kawasan (PNK).
Sementara itu, KPDNKK menerusi kenyataannya juga mengesahkan bahawa kegiatan ini amat berleluasa. Sepanjang tahun ini sahaja sebanyak 98 kes berjaya dikesan dengan membawa penyitaan sebanyak 707 ribu liter dengan anggaran nilai sebanyak RM1.7 juta.
Kesan keuntungan yang tinggi membuatkan golongan peniaga diesel haram ini tidak takut untuk menyogok pegawai-pegawai penguatkuasa bagi menutup dan melindungi kesalahan mereka. Hasilnya sebanyak RM80,000.00 nilai suapan rasuah cuba disogok dalam operasi dua hari ini.
Tindakan penguatkuasaan yang tegas sahaja tidak mampu membendung dan menyekat ketirisan ini dari terus berlaku. Ini kerana permintaan yang tinggi menyebabkan individu tertentu menjadi tamak dan sanggup melakukan apa sahaja demi mengaut keuntungan berlipat kali ganda. Kesannya, masyarakat nelayan yang ada antaranya golongan miskin tegar dilihat tidak dapat menikmati kemudahan yang disediakan Kerajaan bagi memajukan kehidupan mereka. Persatuan Nelayan Kawasan dan LKIM yang diamanahkan untuk melaksanakan tanggungjawab membantu golongan nelayan menyeleweng dan tersadung dek kemewahan yang dihulurkan golongan peniaga haram.


Satu kajian menyeluruh sedang dijalankan oleh SPRM bagi mengenalpasti kelemahan dalam sistem dan prosedur sehingga menyebabkan perkara ini terus berlaku. Bagi pihak-pihak bertanggungjawab laksanakan lah amanah yang diberikan dengan jujur dan ikhlas demi membangunkan bangsa sendiri. Janganlah terlalu bergantung harap kepada SPRM untuk memulakan tindakan tetapi tidak disahut sebagai cabaran kepada mereka yang bertanggungjawab.

Wednesday, November 24, 2010

Anuar Ibrahim yang sebenarnya perlu Taubat Nasuha

Pelik dan Hairan kerana masih ada golongan bijak pandai yang kurang memahami kaitan antara ada kes dengan cukup keterangan.

Jika ada kes maknanya kes itu ada kebenarannya,cuma jika tidak cukup keterangan maka kes itu dikira sebagai kes yang lemah tetapi mempunyai asas. Anuar mengambarkan perundangan dan kehakiman malaysia berada di tahap yang teruk dan tenat,tetapi tidak sedar bahawa yang tenat itu lah yang menyelamatkan beliau daripada tuduhan liwat.Tuduhan itu digugurkan kerana timbulnya keraguan tetapi masih boleh dikatakan bahawa kes itu ada kebenarannya.Oleh itu tidak salah jika saya katakan bahawa masih ramai yang gagal memahami antara kaitan ada kes dan cukup keterangan.

Tuduhan ke atas Dr Mahathir berkaitan fitnah liwat adalah melampau dan sengaja diada-adakan. Cukup lah kita memperjuangkan kekejian itu dalam keadaan terbalik dan intonasi yang salah.Bukak mata dan lihat mengikut sudut kebenaran dan huraian yang bernas.

Anuar Ibrahim perlu bertaubat.Bukan nya Tahu buat.Banyak perbezaan itu.

Friday, November 12, 2010

1Malaysian akan pening jika islam tidak diletakkan di hadapan



Contoh satu-Kes tukar agama: Mahkamah benarkan bantahan

Contoh dua-NOR AZMAN BIN ABDULLAH @ BEGINDA membuat pengakuan bahawa beliau sudah murtad daripada Islam!!!

Contoh tiga-Kes Natrah

Contoh empat-Kes Lina Joy


dan banyak lagi yang meragukan dan menjahanamkan imej kerajaan Islam Barisan Nasional. Ataupun hanya islam pada nama? Ataupun islamnya negara itu kerana olahan bijak pandai yang memutar dan membelit tafsiran kerana kepentingan bodoh.

Sebut sahaja melayu automatik dia islam. Itu yang saya dengar tetapi bukan macam itu yang saya faham. Inilah akibatnya jika minda dan diri melayu masih berkiblatkan Barat,senang cara Islam liberal. Boleh ambil undang-undang barat dijadikan sebagai ikutan tetapi perlu lah disesuaikan dengan acuan dan budaya melayu yang dikatakan auto islam ini.

Tetapi lebih afdal dan memang wajib pun jika kita rasa negara ini adalah negara islam maka perlu lah undang-undang islam di amalkan. Ini tidak!!! Undang-undang syariah terbatas dan terbatal dengan perlembagaan itu sendiri ataupun undang-undang persekutuan. Sudah sampai masanya perlembagaan dan undang-undang persekutuan itu dikaji kelemahannya jika tidak
fenomena Murtad itu tidak akan selesai sehingga menjadi barah dan kudis.

Undang-undang islam wajib ditegakkan dan dijadikan undang-undang persekutuan, Jika ini berlaku pasti ini akan menggambarkan seolah-olah kegusaran bukan
islam terhadap kebebasan beragama terbukti benar, keputusan ini sebenarnya, tidak bermakna orang bukan Islam tidak dapat terus mengamalkan agama pilihan mereka. Keputusan tersebut juga sama sekali tidak bermakna mana-mana pihak boleh memaksa orang bukan Islam memeluk Islam. Kebebasan beragama secara keseluruhannya masih dipelihara.

Jangan jadi bodoh hanya kerana mendengar fatwa dan pandangan orang bijak tetapi jahil. Islam itu adil dan saksama. Yang merosakkan dan menjahanamkan islam adalah kerana gaya hidup islam itu gagal dipamerkan oleh Melayu yang auto islam itu.

Wednesday, November 10, 2010

Rasuah:Apakah pandangan anda tentang kelemahan undang-undang berkaitan rasuah.

Apakah caranya untuk kita sedarkan masyarakat yang kita bertindak berlandaskan undang-undang. Siasatan dibuat untuk mencari kebenaran dan bukan mencari kesalahan. Kita mendakwa seseorang berasaskan keterangan yang cukup bukan berasaskan sentimen atau perasaan. Tugas kita hanya menyiasat. Jika terdapat cukup keterangan kita syorkan untuk pendakwaan.

Ini adalah antara persoalan-persoalan yang sering berputar di kotak fikiran pengurusan SPRM. Melihat kepada komen-komen yang diberikan menerusi blog-blog tertentu, begitu menyedihkan di mana SPRM tetap dipersalahkan jika sesuatu kes khususnya melibatkan individu berprofil tinggi tidak di dakwa di mahkamah.

Terdapat perbezaan yang jelas antara ADA KES dengan ADA KETERANGAN. Kita mendakwa jika ada keterangan yang kukuh untuk mengaitkan individu dengan perlakuan rasuah yang dilakukannya. Keterangan yang dicari termasuklah keterangan saksi-saksi, dokumen-dokumen dan perlakuan serta peranan tertuduh. Kes-kes rasuah adalah unik dan tidak sama seperti kes-kes jenayah yang lain.

Kebiasaannya kes rasuah melibatkan dua individu yang kedua-duanya mempunyai kepentingan. Baik yang memberi atau menerima, kedua-duanya mendapat faedah. Tambahan pula, yang terlibat sebenarnya mempunyai perkaitan sama ada sebagai rakan perniagaan, sahabat baik, orang kepercayaan, saudara ataupun staf. Manakan tidak, jika tiada hubungan baik dan saling tidak percaya mempercayai, maka rasuah tidak akan berlaku.

Oleh sebab itu, ada kala keterangan yang diperoleh daripada saksi-saksi sukar untuk mengaitkan antara pemberi dan penerima ada dasar “silaturahim” yang terjalin ini. Tidak seperti jenayah bunuh, rogol, samun atau rompak, si mangsa sudah tentukan agar menggunakan proses perundangan sebagai jalan untuk membalas dendam atau menebus apa yang dilakukan oleh penjenayah.

Berbalik kepada isu ADA KES dan ADA KETERANGAN tadi. Mengambil contoh kejadian di mana seorang pemandu yang menyerahkan wang rasuah sebanyak RM100.00 kepada anggota penguat kuasa dan kemudian melaporkan kepada SPRM. Dalam konteks ini, memang ada kes rasuah berlaku. Namun adakah dengan hanya bergantung pada keterangan pemandu itu tadi cukup untuk mendakwa anggota penguat kuasa tersebut?

SPRM memerlukan lain-lain keterangan seperti saksi yang melihat, penemuan wang rasuah yang terlebih dahulu ditandakan, perbuatan memujuk rayu (menerusi rakaman audio) jika ada sebagai bukti-bukti tambahan untuk mengukuhkan kes terbabit. Jika tiada, maka kes ini dianggap tiada keterangan kukuh dan sukar dijalankan pendakwaan.

Jika terlalu banyak keraguan yang timbul dalam perbicaraan sesuatu kes, mahkamah akan melepas dan membebaskan tertuduh. Sistem keadilan di negara ini cukup adil dan saksama terhadap pengadu dan juga orang yang kena tuduh.

Memang mudah untuk menuduh seseorang itu terlibat dengan rasuah. Namun berapa ramai yang sanggup tampil untuk membantu memberikan keterangan bagi mengesahkan dakwaan mereka. Keterangan ini bukan setakat sanggup tampil ke mahkamah tetapi perlu disokong dengan bukti-bukti sebagai lain-lain saksi yang melihat, dokumen yang menyokong, rakaman perbualan suspek yang jelas memujuk rayu suapan dan sebagainya.

Semakin kompleks sesuatu kes, maka proses pencarian bukti menjadi sukar dan memerlukan masa, penelitian serta perancangan yang rapi. Modus operandi penjenayah menjadi semakin sofistikated dengan kemajuan ICT. Wang tidak lagi bertukar tangan begitu sahaja tetapi di masukkan ke dalam akaun di luar negara atas nama orang lain. Tidak mudah sebenarnya untuk kita mengumpulkan keterangan bagi memperkukuhkan sesuatu kes. Banyak faktor yang terlibat dan kesemuanya perlu dibuktikan dan dikaitkan antara satu sama lain.

Proses mengumpulkan keterangan juga tidak terhenti setakat siasatan sahaja. Kesemua keterangan, dokumen dan saksi-saksi itu tadi perlu dikemukakan di hadapan hakim untuk pertimbangan dan keputusan beliau. Ada kalanya, siasatan kes lengkap dengan saksi, bukti serta keterangan, namun apabila di mahkamah, kes tersebut dilepas dan dibebaskan kerana wujud situasi di mana saksi-saksi berpaling tadah. Ini adalah antara cabaran-cabaran yang terpaksa dilalui agensi penguatkuasaan seperti SPRM.

Selain itu. banyak kes-kes rasuah yang dikatakan berlaku terlebih dahulu dihebahkan dalam media massa. Ini bukan sahaja memberi ruang kepada penjenayah untuk mengambil tindakan memusnahkan dokumen, mempengaruhi saksi dan melarikan diri.

Tiada elemen kejutan dan kerahsiaan (surprise and secrecy) dalam siasatan SPRM kerana sikap segelintir masyarakat sendiri yang suka bercakap sebelum memberi peluang kepada pihak berkuasa bertindak. Kesannya, kebanyakan siasatan kes terbantut disebabkan tiada keterangan kukuh untuk mengaitkan si perasuah dengan tohmahan yang dilemparkan terhadapnya.

Rasuah adalah senjata yang amat mujarab untuk memburuk-burukkan imej dan kredibiliti seseorang. Ini kerana sifat rasuah itu sendiri yang berlandaskan ketidakadilan, penyelewengan dan tiada integriti. Justeru itu, jalan singkat untuk memalukan dan menjatuhkan seseorang ialah menuduhnya melakukan rasuah. Telah menjadi lumrah segelintir masyarakat pada hari ini yang menerima bulat-bulat tohmahan yang dibuat oleh pihak-pihak berkepentingan. Seseorang yang disiasat oleh pihak berkuasa dianggap telah bersalah dan patut dihukum. Hakikatnya, siasatan yang dijalankan adalah untuk mencari kebenaran dan bukannya mencari salah orang yang ditohmah.

Isu rasuah menjadi topik hangat di gelanggang politik. Rasuah terlalu dipolitikkan. Kesannya semua tindakan pihak berkuasa dianggap sebagai tindakan politik. SPRM dianggap alat politik pemerintah. Siasatan SPRM dianggap suatu konspirasi. Jadi bagaimana boleh agensi ini memainkan peranannya dengan berkesan jika semua tindakannya dipolitikkan.

Masyarakat harus sedar dan dapat membezakan antara politik dan rasuah. Rasuah adalah jenayah dan kesalahan ini termaktub dalam undang-undang negara. Amat berbahaya jika rasuah dijadikan modal politik. Ini menyemarakkan lagi perbuatan fitnah dan rasa benci-membenci dalam masyarakat.

Tindakan SPRM tidak wajar dicampuradukkan dengan politik. Biarlah SPRM laksanakan tugas dan tanggungjawabnya memerangi rasuah. Yang harus kita perangi adalah perasuah, pelindung kepada perasuah dan orang yang bersubahat dengannya. Kenapa pula kita harus perangi agensi yang memerangi rasuah? Bersama-samalah kita lakukan perubahan. Bersama-sama kita mengingatkan semua pihak untuk tidak mempolitikkan isu rasuah kerana ia akan membawa lebih banyak kebinasaan kepada keharmonian yang sedang kita kecapi hari ini.

Soal Banjir: Media dan Munafik semakin melampau dan pembelaan yang salah..





2 x 5

jawapannya dua-dua sama..



Buat kerja sebagai seorang islam, faham ? jangan dok menikam dan adu domba. Kebenaran pasti akan terbongkar.Yang teraniaya di harap bersabar.

Dari dulu sampai sekarang, media nasional sememangnya perosak negara. Peranan sebenar duduk tang mana tu.Habaq mai sikit?Dok lipat sana lipat sini atas kepentingan awam ataupun kepentingan munafik. Sudah muak dengan penapis akhbar yang munafik.Penapis Akhbar itu perlu dijatuhkan supaya mereka menjadi baik dan tidak berpeluang melakukan kesalahan yang sama berulang dan berulang.

Kita sudah muak dengan penapis busuk itu tetapi Pakatan Rakyat perlu sedar bahawa itu hanya tipu daya musuh dan cubaan yang masih kecil berbanding raksasa-raksasa yang perlu dijinakkan dalam parti itu sendiri.

Bala tuhan menimpa ke atas kita apabila kita mengagungkan orang yang keji dan zalim. Perlu diingat sudah berkumandang di cerobong masjid semasa berkhutbah tentang fitnah dan konspirasi tetapi bagaimana jika itu sebenarnya ada kebenarannya.Pasti busuk dan bernanah mulut kita yang menafikannya dan mencanangkan benda yang berlawanan.

Tuesday, November 9, 2010

MCA man says God commands Christians to fight Islamic state



KUALA LUMPUR, Nov 8: Former Subang Jaya state assemblyman, MCA's Lee Hwa Beng , has appealed to Christian sentiments when he suggested on Twitter yesterday that a state based on Islam would ban all other religions.

"As Christians, we should fear Islamic theocracy nation [sic] more than anything. Why is DAP helping PAS to achieve it?” questioned Lee in a response to DAP supporters on the micro-blogging site.

Saying religions other than Islam would not be tolerated under what he coined "Islamic Theocracy State" [sic] and that Islamic laws would be imposed on non-Muslims, Lee even went on to claim that it was "God's command" to fight an "Islamic Theocracy State".

"One of God's command is to fight against Islamic Theocracy State," he said.

He added that UMNO, unlike PAS, did not want to establish an "Islamic Theocracy State".

----------------------------------------------------------------------------------------------

p/s: Kerajaan tidak boleh biarkan perkara seumpama ini berlaku.Ini soal islam.Kenyataan itu kenyataan yang salah.Bukan soal pandangan peribadi tetapi pandangan yang dipamerkan secara terbuka.

Islam adalah agama yang menuntut kedamaian dan saya yakin penganut kristian tidak berfikiran seperti Lee Hwa Beng ini.

Tindakan yang bijak dan berhemah perlu diambil oleh kerajaan agar tiada lagi pihak yang dangkal melemparkan pandangan yang kotor dan berniat jahat terhadap kesucian islam.

Monday, November 8, 2010

Anuar Ibrahim mengulangi zaman kejatuhannya..

Imbasan: 50 dalil kenapa Anwar tak boleh jadi PM....


Aku petik kandungan buku "50 Dalil Kenapa Anwar Tidak Boleh Jadi PM" yang ditulis oleh Allahyarham Khalid Jafri pada Mei 1998. Ketika buku ini mula beredar pada perhimpunan Agung UMNO tahun tersebut, ramai yang terkejut dan tidak kurang juga yang tidak mempercayai langsung isi kandungan buku tersebut.

Aku tak nak ulas apa-apa mengenai isi kandungan buku ini tetapi korang fikirlah sendiri...!

1. DENDAM KESUMAT
Anwar Ibrahim mempunyai perasaan dendam yang kuat atau dipanggil DENDAM KESUMAT sama ada kawan atau lawan. Dendam yang tak habis-habis terhadap Sanusi Junid, Rahim Tamby Chik, Abdullah Ahmad Badawi dan rami lagi menjadikan beliau tidak popular sebagai pemimpin.

2. PENENTANG
Sikap menentang ketua menjadi amalan Anwar sejak aktif dalam UMNO pada tahun 1982. Pada tahun yang sama beliau menentang Suhaimi Kamaruddin untuk merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO.

3. PECAH DAN PERINTAH
Sikap pecah dan perintah merupakan strategi Anwar untuk berkuasa dalam UMNO dan kerajaan. Beliau sanggup mengadudumbakan UMNO Kedah bila beliau wujudkan komplot menentang ura-ura Dr. Tun Dr. Mahathir untuk melantik Sanusi Junid sebagai Menteri Besar Kedah. Begitu juga beliau mengadakan tekanan terhadap Rahim Tamby Chik sehingga memaksanya meletakkan sebagai Ketua Menteri Melaka.

4. SUMPAH BOHONG
Anwar berani bersumpah untuk tidak menentang Ghaffar Baba bagi jawatan Timbalan Presiden UMNO, ternyata sumpah bohong yang dilaknati Allah SWT.

5. JAHANAMKAN Tun Dr. Mahathir
Bersumpah untuk menjahanamkan pimpinan Dr. Tun Dr. Mahathir di depan Haji Sulaiman Palestin (Allahyarham) kerana ditahan ISA sewaktu Dr. Tun Dr. Mahathir menjadi Menteri Pelajaran (Pendidikan).

6. CAKAP TAK SERUPA BIKIN
Cakap tak serupa bikin merupakan amalan Anwar menjadi pemimpin. Kalau Anwar berucap anti politik wang maka bermakna Anwarlak bapak politik wang sewaktu menjelang pemilihan jawatan Timbalan Presiden UMNO tahun 1993.

7. BAPAK RASUAH
Rasuah berlaku paling tinggi sewaktu Anwar menjadi Menteri Kewangan, jadi orang panggil Anwar Bapa Rasuah.

8. KELUARGA ROSAK
Anwar dari keluarga yang rosak. Bapanya Ibrahim Abd. Rahman mengambil orang gajinya sebagai isteri menyebabkan ibu Anwar Hajah Che Yan hidup tertekan dan mengidap lumpuh. Mokhtar adik Anwar pula penagih dadah. Keluarga yang tidak begitu senang dulu sekarang menjadi kaya raya bila Anwar menjadi Menteri Kewangan.

9. LARIKAN ANAK DARA
Anwar telah melarikan anak dara orang untuk bernikah di Siam. Anwar tidak mendapat restu daripada Wan Ismail bapa Azizah sehingga Wan Ismail terpaksa mengeluarkan pistolnya untuk mengusir Anwar daripada memasuki rumahnya.Akhirnya ibu Anwar mengambil inisiatif menikahkan Anwar dan Azizah dirumahnya, di Bukit Mertajam. Sikap Anwar ini memperlihatkan betapa undang-undang, peraturan tata susila dan budaya Melayu dan Islam boleh diketepikan asal ia boleh memenuhi hawa nafsunya.

10. MAIN BONTOT
Semua orang heboh apabila rahsia Anwar main bontot pemandunya Azizan terbongkar. Cerita hobi Anwar main bontot ini bukan perkara baru. Ia telah bermula sewaktu ia belajar di MCKK dan Universiti Malaya lagi. Ramai yang mahu ke depan untuk menceritakan kisah silam Anwar ini. Tunggulah.

11. MAIN BINI ORANG
Kisah bagaimana Anwar terlibat skandal seks dengan isteri orang – isteri Setiausaha Sulitnya Mohamad Azmin bin Ali yang bernama Puan Shamsidar Taharin telah dibongkar sendiri oleh aidk kepada Azmin iaitu Ummi Hafilda binti Ali.

12. ANAK HARAM
Hasil dari hubungan seks dengan Shamsidar telah dikurniakan seorang cahayamata bernama Afifa. Anak ini menjadi kebanggaan Shamsidar kerana ia anak Pembesar Negara.

13. DURJANA & CURANG
Anwar bukana sahaja lelaki curang terhadap isterinya tetapi pengamal homoseksual yang dilaknati Allah SWT.

14. SUKA BERGADUH
Nama Anwar sendiri mentafsirakn Anwar suka bergaduh atau berperang. AN WAR bererti suatu perang dalam bahasa Inggeris, kerana itu hidupnya suka pada krisis, bergaduh, pertelingkahan dan berperang.

15. BERTOPENG AGAMA
Sewaktu Anwar menjadi pemimpin ABIM dulu, prinsip agama Islam dijadikan asas perjuangannya untuk mencapai matlamat dalam politik. Setelah menyertai UMNO, semua prinsip dan perjuangan Islam hanya sebagai topeng saja sedangkan perjuangan sebenarnya adalah sebaliknya. Anwar menjadi munafik bila menjadi imam dan berkhutbah sembahyang Jumaat sedangkan dirinya tidak bersih, akhlak yang bergelumang dengan dosa. Bacaan surah kulya ayuhal ka firun pun dilafazkan salah. Ini komen para ulama sendiri. Anwar juga sering dilihat pakai kain sutera ketika menjadi imam.

16. MUNGKAR
Dari dosa-dosa nyata yang dilakukan oleh Anwar menjadi ia seorang mungkar bererti menderhaka kepada Allah SWT dan beliau tidak diberi restu dan rahmat untuk mentadbirkabn negara.

17. MENGUTUK UMNO
Semasa menjadi pemimpin ABIM dan pelajar Anwar lantang mengecam dan mengutuk habis-habisan UMNO dan para pemimpinnya tetapi tidak lama kemudian beliau menjelir lidahnya ke langit.

18. PEMIMPIN TANPA WAWASAN
Sebenarnya Anwar merupakan pemimpin tanpa wawasan. Wawasannya dilihat cuma mahu menjadi kaya melalui rasuah, rampas kuasa melalui UMNO dan homoseks.

19. SALAH GUNA KUASA
Walaupun Dr. Tun Dr. Mahathir masih menjadi Perdana Menteri tetapi dalam banyak hal, Anwar membelakangkan kuasa tersebut dan memaparkan imejnya sendiri. Contohnya beliau bertindak bersendirian dalam dasar-dasar luar yang telah diasaskan dengan baik oleh Menteri Luar Abdullah Ahmad Badawi. Kerana itu terdapat pertentangan penyampaian Dr. Tun Dr. Mahathir dan Pak Lah dengan beliau. Anwar juga menggunakan Biro Tata Negara (BTN) untuk dijadikan alat politiknya.

20. JADI BONEKA AMERIKA
Ramai orang terperanjat, kerajaan Amerika Syarikat telah menyambut ketibaan Anwar di Amerika sebagai sambutan negarawan nombor satu dengan tembakan meriam 21 das dan hamparan merah. Sedangkan Dr. Tun Dr. Mahathir sendiri tidak pernah disambut demikian rupa. Sambutan yang sama pernah diberi kepada Boris Yelstin, sedangkan Presiden Soviet Union waktu itu masih disandang oleh Gorbachev. Tidak lama kemudian Soviet Union berpecah dan muncullah Boris Yelstin sebagai Presiden baru Russia. Tidakkah Amerika Syarikat boleh melakukan demikian ke atas Malaysia? Macam-macam boleh berlaku dan macam-macam anggapan rakyat terhadap Anwar bila ditafsir persahabatan yang luar biasa ini. Adakah Anwar menjadi agen CIA?

21. RIBA
Walaupun Anwar sebagai Menteri Kewangan, Malaysia gagal mempertahankan kedudukan ekonomi negara yang cemerlang sebelum beliau mengambilalih dan kemerosotan serta kegawatan terus menerus berlaku, namun penilaian Amerika Syarikat terhadap Anwar disebaliknya. Baru-baru ini beliau telah dilantik sebagai Pengerusi Pembangunan IMF – Institusi Kewangan Amerika yang memberi pinjaman kepada negara-negara yang mengalami tekanan inflasi sperti yang dialami oleh Indonesia, Thailand dan Korea Selatan dengan syarat-syarat yang boleh mencekik leher negara-negara berkenaan. Jadi Anwar bergelumang dengan institusi kafir yang mengamalkan riba – satu-satunya perniagaan yang dilaknat oleh Allah SWT. Di Malaysia bolehlah diperbankan Islam dan segala urus niaga bank berjalan secara Islam, tetapi Anwar tidak boleh perbankan Islam IMF.

22. PEMBOHONGAN
99% amalan hidup Anwar adalah pembohong. Anwar pernah kata ABIM adalah diasaskan olehnya sendiri. Katanya ABIM berasal dari namanya Anwar bin Ibrahim. Sedangkan yang menubuhkan ABIM ialah Sanusi Junid dengan Prof. Nawawi Ghazali. Nawawi ialah Presiden pertama manakala Sanusi Naib Presiden.

23. ABIM
Sebelum Anwar meninggalkan ABIM, beliau telah berikrar untuk mengABIMkan UMNO. Kerana itu kita boleh menyaksikan ramai orang ABIM menyusup dalam UMNO menjadi Ketua, Timbalan, Naib Ketua dan AJK Bahagian dan Cawangan UMNO di merata tanahair.

24. PENYERTAAN PARTI 46
Anwar tidak senang dengan keputusan membawa masuk semua anggota Parti 46 yag diketuai oleh Tengku Razaleigh Hamzah, kerana itu ia berusaha menghalanginya dari semua peringkat supaya orang 46 tidak mendapat tempat dalam bahagian-bahagian UMNO. Sebagai pemimpin tentulah tidak sihat mempunyai hasad dengki sedangkan anggota 46 mempunyai tekad yang ikhlas membubarkan partinya dan menyertai semula UMNO.

25. JATUHKAN ORANG-ORANG BERJASA KEPADA UMNO
Siapa juga yang dianggap kuat walaupun mereka banyak berjasa kepada UMNO. Anwar akan mencari jalan untuk mengenepikan mereka dan meletakkan orang-orangnya. Antara yang menjadi mangsanya ialah Ghaffar Baba, Abdullah Ahmad Badawi, Sanusi Junid, Rahim Tamby Chik, Mohamad Hj. Taib, Anuar Musa dan Daim Zainuddin sendiri.

26. KURANG AJAR
Ghaffar dan Dr. Tun Dr. Mahathir merupakan dua tunggak UMNO yang sama-sama menubuhkan UMNO dalam tahun 1946. Kalau Ghaffar menjadi Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri adalah wajar, setelah berjuang lama dalam UMNO barulah merasa jawatan tersebut. Tetapi Anwar yang baru masuk UMNO menjulang naik dengan menghumban orang-orang ynag yang banyak berjasa kepada agama, bangsa dan negaranya. Ghaffar rasa terhina oleh sikap kurang ajar Anwar. Sepatutnya ini menjadi satu pengajaran kepada orang-orang UMNO yang mengikuti sejarah perjuangan orang Melayu dan parti UMNO. Sikap hormat menghormati harus menjadi amalan kita semua.

27. SIKAP HIPOKRIT
Jika sekiranya seorang pemimpin mempunyai sikap hipokrat maka ia mendedahkan kesilapan pada dirinya sehingga meletakkan mertabatnya begitu rendah. Sikap ini dipunyai oleh Anwar Ibrahim.

28. RAKUS
Amalan yang dilaknati Allah SWT sebagai pengamal main bontot (homoseksual) meletakkan keperibadian Anwar begitu rendah dan kerektornya menjadi rakus dalam semua hal.

29. LUPA DARATAN
Anwar sejak diangkat jadi Menteri lagi sudah mula melupakan kehidupannya sebagai pejuang Islam. Beliau mengharungi kehidupan yang bercanggah dengan prinsip perjuangannya dulu. Kalau boleh beliau mahu berkuasa secara autokrat. Sewaktu menjadi Menteri Pelajaran, beliau pernah diundang merasmikan sebuah Sekolah Kebangsaan di Masjid Tanah, Melaka. Tetapi sedihnya beliau menjawab “apa perlu saya datang”.

30. BERCANGGAH DENGAN PERDANA MENTERI
Walaupun Dr. Tun Dr. Mahathir masih menjadi Perdana Menteri, Anwar sudah berlagak macam Perdana Menteri. Kenyataan Dr. Tun Dr. Mahathir mengenai satu-satu projek atau isu sering dinafikan oleh Anwar atau membuat kenyataan yang bertentangan.

31. ANWAR CONTROL MEDIA
Utusan Malaysia, Berita Harian dan TV3 berada di bawah telunjuk Anwar. Berdecak saja Anwar, maka sudah jadi berita utama media-media tersebut. Walaupun Dr. Tun Dr. Mahathir berucap lebih bernas akan ditempatkan barisan kedua atau muka dalam.

32. FITNAH
Menerusi media-media tersebut akan memfitnahkan seseorang pemimpin sehingga mereka tidak diberi peluang untuk membela diri. Contohnya mangsa mereka ialah Rahim Tamby Chik, walaupun tidak pernah didakwa atau dihukum di Mahkamah, tetapi Rahim terang-terang dituduh rasuah dan hubungan seks dengan gadis di bawah umur.

33. DAHI PESEK
Kalau kita amati dahi Anwar ternyata pesek. Menurut ahli Fung Shui orang berdahi pesek tidak akan menjadi pemimpin agung atau pemimpin nombor satu.

34. GELOMBANG
Buku gelombang yang ditulis oleh Anwar menggambarkan hidup Anwar sentiasa berada dalam arus gelombang.

35. KEJATUHAN RINGGIT
Sebelum Anwar menjadi Menteri Kewangan, nilai ringgit kita ialah RM2.20 berbanding dengan US$1.00. Tetapi sekarang kedudukan telah berubah RM3.90 berbanding US$1.00. Akibatnya barangan dapur meningkat sehingga 60%. Sepatutnya perlantikan Anwar sebagai Pengerusi Pembangunan IMF boleh mempengaruhi kenaikan nilai ringgit tetapi ia semakin turun.

36. KERUGIAN BESAR
Kegawatan ekonomi negara berlarutan sehingga sekarang akibat kerugian dialami oleh Bank Negara dari RM10.1 bilion hingga RM12.8 bilion. Peranan Bank Negara sepatutnya tidak terlibat dengan perjudian (niaga wang) tetapi memelihara reserve negara. Bank Negara telah dikelaskan sebagai “big bully” dalam pasaran pertukaran asing sehingga mengalami kerugian yang amat besar. Akibatnya pelabur-pelabur pertukaran asing dari Eropah dan Amerika Syarikat mendendami peranan Malaysia dan mereka bertindak balas menjadikan matawang Malaysia sebagai sasarannya. Namun sebagai Menteri Kewangan Anwar hanya berupaya memberitahu rakyat bahawa kita hanya rugi di atas kertas saja. Inilah standard Menteri Kewangan kita, orang yang tidak pernah menceburi bidang ekonomi diberi tugas kewangan, semakin lingkuplah wang negara.

37. PELAJARAN
Anwar hanya berkelulusan Kesusastraan Melayu Universiti Malaya. Itupun tak lulus tahun pertama. Beliau tidak ada pengetahuan langsung di bidang perniagaan dan ekonomi yang boleh diharapkan menjaga dan menguruskan kewangan negara.

38. NEPOTISME
Dari keluarga yang tidak mewah, Pak Ibrahim sekarang boleh kahwin satu lagi. Kalau kedua-dua isteri tak bagi, lari saja ke Siam – ikut stail Anwar. Rani, abang Anwar dulu muflis tapi sekarang bukan main kaya lagi, berkepit ke sana sini dengan Ku Yah. Wan Ismail mertua Anwar yang dulu nak tembak Anwar kerana larikan anaknya Azizah, sekarang bukan main angguk dengan menantu yang tersayang. Wan Ismail pun dapat habuan yang besar dengan 30 juta saham bernilai RM90 juta.

39. BERMAHARAJALELA
Bayangkan kalau Anwar jadi Perdana Menteri nanti? Beliau bukan saja bawa Malaysia papa kedana dan keluarganya menjadi kaya raya tetapi kerakusan Anwar bermaharajalela. Habislah bontot anak remaja kena main. Menteri Belia dan Sukan terpaksa adakan senarai setiap minggu, menyediakan remaja-remaja jambu untuk habuan Anwar. Habislah Menteri-Menteri sekarang disingkirkan. Siapa yang hulur bontot dialah jadi Menteri. Syed Hussein Al-Attas (penulis yang bukan professor) tak mungkin terima jawatan dari Anwar kerana beliau bukan homo, bukan pula kaki kebas isteri orang. Syed Hussein juga ada maruahnya sendiri. Lain kalau hulur fulus kebas saja bib! Mereka kebas lagi banyak, tak terkira.

40. KAUM LUT
Menurut berita Buletin Utama bahawa di ibukota sekarang ini terdapat 20,000 orang lelaki yang terlibat dalam skandal homoseksual. Bilangan tersebut bertambah dari masa kesemasa dan di khuatiri ibukota akan bertukar menjadi kampung Sadum di Palestine di mana hampir seluruh masyarakatnya mengamalkan homo. Kaum Nabi Lut ini langsung tidak mendengar nasihat Nabi Lut bahawa perbuatan mereka adalah dilaknati Allah SWT. Akhirnya Allah SWT musnahkan seluruh daerah Sadum dan mematikan hamoir keseluruhan manusia durjana kecuali Nabi Lut dan beberapa kerat pengikut yang beriman. Kita khuatir jika bilangan pengamal homo ini semakin ramai dan tidak boleh dikawal lagi maka Tuhan akan melaknatkan penghuninya menjadi punah ranah. Yang peliknya bukan tidak ada kaum wanita cantik di Sadum tetapi lelaki juga yang dicari. Kelebihan pada Anwar pula dia boleh kebas depan belakang, lebih teror dari kaum Lut.

41. TIDAK DISENANGI RAKYAT
Dengan penglibatan skandal dengan isteri orang, homoseksual, rasuah, salah guna kuasa, jadi boneka Amerika Syarikat, menopengkan agama Islam dan berbagai lagi, maka Anwar menjadi pemimpin tidak popular dan akan membawa porak peranda bukan saja kepada ahli UMNO tetapi seluruh rakyat Malaysia.

42. ORANG MELAYU MENJADI MISKIN
Sebelum Anwar menajadi Menteri Kewangan, ramai orang Melayu menikmati kesenangan dan kekayaan. Tetapi bila Anwar ganti Daim Zainuddin, orang Melayu jatuh miskin. Selama lima tahun mereka tunggu dengan sabar agar kemelesatan ekonomi dapat dipulihkan tetapi rezeki yang ditunggu masih tidak tiba. Lebih lama Anwar jadi Menteri Kewangan, orang Melayu akan menjadi papa. Yang kaya bertambah kaya ialah kaum keluarga Anwar sendiri.

43. MASA DEPAN NEGARA GELAP
Malaysia dikenali di mata dunia kerana populariti Perdana Menterinya Dr. Tun Dr. Mahathir Mohamad.
Dalam waktu yang singkat Malaysia akan berhijrah dari dunia ketiga kepada negara maju. Konsep Wawasan 2020 menjadikan Malaysia negara dengan rakyat yang makmur dan bersatupadu. Apakah impian kita ini tercapai andaikata Anwar menjadi Perdana Menteri nanti? Ramai yang meramalkan nasib masa depan negara akan gelap di bawah Anwar.

44. STRATEGI
Dalam keadaan ekonomi yang merosot, Anwar masih berupaya menyusun strategi politiknya untuk berkuasa dengan agenda bagaimana untuk menumbangkan Dr. Tun Dr. Mahathir. Anwar mahu semua general dan leftenannya bertanding sebagai Ketua, Timbalan, Naib Ketua, AJK, Ketua Pemuda dan Ketua Wanitadalam peringkat bahagian baru-baru ini. Malangnya strategi Anwar ini menghadapi kebuntuan kerana beberapa peraturan majlis Tertinggi UMNO. Jadi kebanyakan yang menduduki jawatan-jawatan penting bahagian bukan kalangan mereka yang menyokong Anwar. Kalau strategi Anwar ini berhasil (sebelum Peraturan MT) maka beliau berhasrat mahu menentang Dr. Tun Dr. Mahathir dalam pemilihan 1999. Anwar mahu Dr. Tun Dr. Mahathir K.O di tangannya.

45. TABUR WANG
Kerana kemewahan wang yang dimiliki oleh Anwar dan orang-orangnya, maka menyebabkan setiap calonnya dalam pertandingan bahagian pasti menang. Dalam pemilihan Ketua Bahagian UMNO Langkawi tahun 1995, orang-orang Anwar tabur wang macam nak rak, semata-mata mahu hapuskan kemenangan Sanusi Junid.
Pengaruh wang yang amat kuat menyebabkan Sanusi tewas di tangan Abu Bakar Taib Ahli Parlimen Langkawi. Begitu di Melaka baru-baru ini, akibat politik wang, Rahim Tamby Chik mengalami kekalahan untuk jawatan Ketua Bahagian Kota Melaka.

46. MAKAN MENCANGKUNG MAKAN BERSEPIT
Tatatertib Melayu adalah tatatertib kehidupan Islam. Perjuangan Islamlah menjadi asas perjuangan Anwar sewaktu dalam ABIM. Tetapi bila jadi Menteri, adat kesopanan yang diamalkan selama ini terus hilang. Anwar dirakamkan makan mencangkung di khalayak ramai dan makan bersepit di depan Perdana Menteri.

47. PENUBUHAN MTEN
Perdana Menteri Dr. Tun Dr. Mahathir terlalu berlembut dengan Anwar walaupun Anwar sanggup memijak kepala. Dr. Tun Dr. Mahathir mencari jalan bagaimana untuk mengawal kewangan negara supaya perbelanjaannya dapat di atur tidak diboroskan oleh Anwar. Kerana itu Dr. Tun Dr. Mahathir membentuk Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) dimana Daim Zainuddin menjadi Pengarah Eksekutifnya.

48. TAMPARAN KEPADA ANWAR
Sepatutnya Anwar harus sedar bahawa penubuhan MTEN adalah satu tamparan kepadanya kerana kredibilitinya dalam menyelenggarakan kewangan negara diragui. Kalau Anwar mempunyai hemat dan bermoral tinggi, sepatutnya ia meletakkan jawatan sebagai Menteri Kewangan.

49. KEHANCURAN
Perpaduan UMNO dan orang Melayu yang selama ini berjalan baik dan stabil akan hancur sekiranya Anwat tetap dipilih sebagai Perdana Menteri. Ini didasarkan dari fakta-fakta yang dibentangkan dalam buku ini.

50. AMANAT
Akhirnya amanat dari Haji Sulaiman Palestin kepada Dr. Tun Dr. Mahathir sebelum beliau meninggal dunia. Anwar banyak berguru kepada Allahyarham yang merupakan bapa saudaranya. Haji Sulaiman yang merupakan tokoh veteran UMNO banyak mengetahui rahsia dan kelemahan Anwar. Dr. Tun Dr. Mahathir dicadangkan oleh beliau supaya memilih Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri kalau mahu melihat UMNO selamat.

Sunday, November 7, 2010

Yang Baik Belum Tentu Baik dan Yang Jahat Belum Tentu Jahat , Mengapa ?



Dulu , semasa aku berada di sekolah asrama di Balik Pulau , kami semua diwajibkan untuk menunaikan solat fardhu di surau secara berjemaah pada setiap kali waktu solat . Tetapi biasala , ada jugak yang macam liat terutamanya pada waktu subuh . Kiranya apa yang aku cuba hendak sampaikan ialah boleh dikatakan hampir setiap waktu semua pelajar akan turun ke surau untuk berjemaah dan pada malam jumaat kami akan bersama - sama membaca yassin termasuk pelajar perempuan sekali .


Tetapi , walaupun setiap hari kami melakukan rutin keagamaan bersama - sama masih lagi wujud kes - kes seperti kecurian telefon , duit dan sebagainya . Kalau lah diberi peluang sekalipun untuk sesi pengecaman wajah suspek dengan cara meminta semua pelajar berbaris dan kau perlu mencari pesalahnya adakah kau akan melakukan atau kau orang akan menjadi buntu secara tiba - tiba .


Yelah , bila tengok wajah sorang - sorang yang ada , semua baik - baik tambahan cukup pakej dengan lengkap menunaikan solat . Adakah sanggup kau menuduh salah seorang daripada mereka ? Sedangkan untuk bertindak untuk mencari bukti pun tidak sanggup rasanya . Pernah terjadi semasa di zaman matrikulasi dulu , di mana seorang yang dikatakan cukup tawaduk sifatnya , sentiasa pergi berjemaah melakukan jenayah kecurian di asrama aku dulu , susah untuk percaya tetapi itu lah realitinya .


Kesimpulanya , apa yang aku belajar .


Kita ni , kalau hidup di atas dunia , katakanlah ye , katakan lah kita ni bukan jenis yang betul - betul kukuh imannya .Tidak mengapa asalkan setiap hari kita cuba memperbaikinya tetapi dalam pada masa yang sama gunakanlah akal fikiran untuk kita membezakan mana yang baik dan mana yang buruk untuk diamalkan dalam kehidupan . Itu adalah lebih baik dari mereka yang di luar menunjuk baik dan berilmu tetapi hati penuh dengan kekotoran .

Tidak mudah untuk mencari manusia yang ikhlas. Dari sinilah lahirnya manusia yang kembali kepada Allah s.w.t. Menyesali kesilapan lalu, memohon pertolongan-Nya dengan melakukan sembahyang taubat, tahajud, tasbih, witir dan sebagainya. Tidak ada tempat berlindung selain daripada Allah.

Memang benar kata-kata yang lahir daripada orang yang dianggap ``alim'', lebih-lebih lagi luahan yang lahir daripada orang yang terkenal namanya boleh mempesonakan. Walaupun demikian, kita perlu sedar terdapat perbezaan besar di antara orang yang berilmu dan alim menurut istilah syarak.

Ada golongan manusia yang bijak bercakap dan berilmu. Golongan lain ialah manusia yang bijak bercakap tetapi tidak berilmu. Ada pula manusia yang tidak pandai bercakap, tetapi berilmu. Golongan lain ialah orang yang tidak berilmu dan tidak pandai bercakap.

Orang yang bijak berkata-kata termasuk memberi nasihat, berilmu agama tidak semestinya dia seorang yang alim. Orang yang alim ialah mereka yang berilmu (pakar), mempunyai sifat warak, zuhud dan takwa.


Maaflah , kalau penerangan yang aku beri nampak macam sangat jahil tentang agama , tetapi sekurang - kurangnya aku tidak hidup berpura - pura . Harap kita semua ada perkara ini, 'Dapat membezakan antara perkara yang buruk dan yang baik'

Saturday, November 6, 2010

Pakatan Rakyat Wajib menolak Anuar Ibrahim




Anuar dan Azizah perlu jawab ini

Ini pun Anuar dan Azizah perlu jawab


Kita tidak memerlukan parasit dalam perjuangan menegakkan islam dan keadilan di Malaysia.
Mengenangkan bahawa Parasit itu sudah terseksa dan berjasa maka amat baik kiranya parasit itu mengundurkan diri dari persada politik tanah air dan bertaubat sebelum terlambat.

Imej PKR semakin buruk dan busuk..Semakin ramai pejuang-pejuang PKR meninggalkan PKR dan menjadi
'Senjata makan tuan'. Rakyat nampak benda ini semua. Adakah kerana duit dan wang ringgit semata-mata hinggakan mereka bertindak sedemikian rupa. Bukan hanya meninggalkan PKR tetapi menyumpah seranah PKR yang dahulunya mereka perjuangkan. Pasti ada peristiwa yang istimewa berlaku terhadap mereka sehingga mereka bencikan PKR.

Tiada istilah pengorbanan dan perjuangan jika PKR masih berperangai seperti manusia bertopengkan syaitan.

Tiada istilah lawan tetap lawan jika PKR masih suka menyalahkan orang lain dan melenting bila dituduh korup, salahguna kuasa dan perkara-perkara buruk yang dilemparkan. Kebenaran seharusnya di selidik dan diambil tindakan melalui amalan etika parti yang bersih bukannya mendiamkan dan menuduh konspirasi semata-mata, rakyat nampak itu.

PKR sudah dikuburkan sebelum PRU mendatang...Ahlul PKR perlu menilai dan menjadi manusia yang cerdik bukannya menjadi manusia boneka dan manusia yang mudah diperbodohkan hanya kerana marahkan pihak BN yang tidak amanah itu. Jangan lihat keburukan orang lain tetapi lihat keburukan PKR itu sendiri.

Pasti mendatang akan ada lagi Pejuang-pejuang PKR lari meninggalkan Anuar kerana marah dan kecewa. Yang lari sudah pasti akan ke BN, jika tidak mana lagi mahu pergi? Akhirnya kredit untuk BN menguasai persada politik tanah air.