Klik dan lihat

Monday, January 3, 2011

Urusan negeri Hak Raja dan Rakyatnya bukannya Kerajaan Persekutuan


Nampaknya kemelut Negeri Selangor yang telah dicabuli menemui penyelesaian yang boleh dikira berhemah dan manfaat untuk masa hadapan.

Penyelesaian yang terbaik adalah memberi kuasa penuh kepada Raja dan pembesar negeri Selangor yang memerintah kerana itu adalah jalan yang tepat dan dipersetujui oleh rakyat negeri itu sendiri. Bila mana-mana parti memenangi 2/3 undangan negeri maka mereka itu adalah selayaknya menentukan corak dan urusan pentadbiran sesuatu negeri, jika tidak jangan disoal dan dipraktikkan amalan demokrasi. Mereka itu pilihan rakyat Negeri Selangor, harus akur dengan itu.

Kerajaan Persekutuan tidak berhak campur tangan, itu sepatutnya berlaku. Kerajaan Persekutuan sepatutnya menghormati demokrasi yang diamalkan. Demokrasi yang dilaung-laungkan itu seharusnya didokong dan budaya menghormati Kedaulatan Raja itu perlu diperjelaskan. Selagi ada sikap menghancurkan sesama sendiri maka selagi itulah kesejahteraan sejagat tidak dapat dicapai. Berjayanya Negeri Selangor maka impak dan kesan langsung juga akan dirasai oleh Kerajaan Persekutuan.

Umno tidak pernah belajar dan merasai nadi denyutan rakyat, Umno tidak pernah menghiraukan rasa benci rakyat yang tidak mereka kuasai. Mana-mana negeri yang tidak dikuasai Umno pasti akan dizalimi dengan cara-cara halus dan gangguan yang tidak berprinsip. Umno sememangnya rakus, rakus dan busuk hati demi menjamin saluran kekayaan negara agar tidak melalui seteru politik mereka. Jika mereka tidak memegang sesuatu negeri maka sudah pasti akan wujud entiti barua seumpama JKKP yang boleh dikategorikan sebagai sampah sarap dan kekotoran hati.

No comments:

Post a Comment