Klik dan lihat

Saturday, April 23, 2011

RCI - Tan Seorang Yang Panas Baran - Bulkini


KUALA LUMPUR - Individu yang didengar bercakap dengan mendiang Teoh Beng Hock ketika saksi SPRM tersebut di tandas, Tan Boon Hwa dilihat sebagai seorang yang panas baran.
Perkara ini dinyatakan sendiri oleh Penolong Penguasa SPRM, Bulkini Baharuddin yang melihat Tan memarahi isterinya sendiri di hadapan dia dan dua pegawai SPRM lain dalam bahasa Cina.
Bulkini berkata pada malam sebelum Teoh ditemui mati, dia ada mendengar Tan bercakap dengan nada yang tinggi pada Teoh di tandas dimana ketika dia berpatah balik ke pantry selepas menghantar Tan ke tandas.
"Saya dengar Tan cakap ' ni lo' dimana saya pada pemahaman saya bermaksud ' kau la' ketika kedua mereka di dalam tandas tersebut. Ketika itu saya di luar tandas,"
"Tan cakap dengan nada yang tinggi tetapi tidak terlintas pula di fikiran saya untuk patah balik dan lihat keadaan. Saya tidak tahu pula lelaki berseluar putih itu saksi SPRM ketika itu," jelas Bulkini ketika menjawab soalan wakil Majlis Peguam, Cheow Wee.
Bulkini yang mendapat pendidikan awal di sekolah jenis kebangsaan Cina maklumkan Suruhanjaya bahawa dia tahu dan faham bahasa cina termasuk penguasaan dalam dialek Kantonis, Hokkien dan Mandarin.
Katanya, ketika menemui Tan Boon Hwa di rumah, saksi tersebut, bertindak luar biasa seolah cuba mengenakan pegawai SPRM.
"Bila ditanya, kata bukan rumahnya, lepas tu tanya duduk berapa lama, kata dia baru beli rumah itu, tanya dokumen dimana, kata ada, padahal tiada,"
"Saya dah tau taktik dia dari rumah lagi bila dia sepahkan barang dalam rumahnya, seolah kami pula yang buat dan lari keluar sedangkan kami di dalam lagi,"
"Kemudian saya panggil dia 'Tan you masuk balik, you check balik barang-barang you" jelas Bulkini menggambarkan sikap Tan Boon Hwa yang seolah cuba membuat kekeliruan.
Menurut Bulkini, sikap Tan tidak terhenti disitu, dia tidak henti-henti menggunakan telefon. Selain memberi jawapan yang berbeza ketika ditanya tentang bagaimana kejadian tersebut terjadi .
"Saya, Hadri dan Zulkifli dibawa oleh Tan untuk berjumpa isterinya, pemilik Syarikat MeritLink, di kilang dimana isterinya bekerja,"
"Dia memarahi isterinya di depan kami, bila isterinya kata ' itulah kau, aku dah ckp...' ", maklum Bulkini pada Suruhanjaya.
Bulkini menafikan dia ada menggertak Tan dan maklumkan Suruhanjaya bahawa dia hanya kata akan panggil isteri Tan ke pejabat, selepas Tan asyik memberi jawapan tidak tahu dan hanya selepas dua jam Tan menyatakan dokumen akan dibawa oleh isterinya esok.
"Saya berpengalaman, dah tau taktik dia. Saya ajak tengok tv malam tu. Ajak makan pun tak nak, lebih rela duduk dalam bilik," jelas Bulkini.
Bulkini setuju dengan kenyataan peguam mewakili SPRM Dato’ Seri Shafee Abdullah bahawa tiada sebarang kebaikan untuk dia mereka-reka cerita dan sekiranya mahu reka cerita di tandas tersebut, dia boleh reka lebih banyak ayat lg selain dari 'kau la'.
Bulkini maklumkan dia memang tidak tahu saksi lain yang dipanggil ke pejabat SPRM pada malam tersebut, dan tiada amalan 'crosschecking' antara pegawai mengenai saksi yang ditemuduga hanya melaporkan kepada pegawai 'incharge'.
Pada sesi inkuiri semalam, Bulkini turut menyatakan bahawa dia hanya membuat pernyataan pada pihak polis selepas 3 minggu iaitu selepas pasti simati adalah lelaki berseluar putih yang dilihatnya.
Menjawab kepada soalan Shafee, Bulkini nyatakan apa yg menarik minatnya ketika melihat paparan di televisyen ialah seluar putih kerana berfikir dapati simati berseluar putih seperti yang dilihat pada malam tersebut.
Pengerusi Suruhanjaya, Tan Sri James Foong turut mengumumkan bahawa mulai minggu hadapan inkuiri akan diadakan dari jam 9 pagi hingga 6 petang bagi memberi masa yang cukup untuk mendengar keterangan.

No comments:

Post a Comment