Klik dan lihat

Tuesday, May 3, 2011

Masalah Zina Hanya masalah peribadi

Tuduhan Zina adalah tuduhan yang berat dan si penuduh boleh dikenakan hukuman Qazaf,iaitu 80 sebatan jika tidak dengan 4 saksi yang layak. Itu fahaman yang dilontorkan oleh orang yang jahil kerana pandangan itu tidak disempurnakan dengan pandangan yang terang dan jelas. Jika pandangan sebegini menular di alam islam maka kemungkinan besar hukum islam ini mudah dipermain-mainkan dek kerana kebodohan agamawan gagal menerangkan isu itu dengan lengkap.

Itu perkara pokoknya manakala masalah akarnya adalah penegasan terhadap kelakuan zina. Adakah zina itu hanya masalah peribadi?, adakah zina itu masalah biasa?

Jika Zina itu perkara berat, adalah menjadi tanggungjawab mana-mana pihak yang dituduh supaya membersihkan diri mereka dengan tuduhan-tuduhan yang dilemparkan. Syukur kerana masih ramai yang diluar sana membenci zina dan memandang perbuatan zina itu jijik. Kadangkala berdiam diri boleh membawa keburukan dan selisih faham yang buruk. Jika benar buktikan, kerana Allah pasti bersama orang yang benar.

p/s berpolitik jangan sampai membela kemungkaran,kelak nanti binasa diri dan masyarakat.

1 comment:

  1. mendiamkan kemungkaran orang lain samalah seperti bersubahat apabila kita gagal mempertahankan syiar Islam.

    ReplyDelete